انتشار این مقاله


ترکیب روغن زیتون و سبزیجات موثر در کاهش فشار خون

طبق تحقیقی جدید که بر روی موشها انجام گرفت، خوردن سبزیجات با روغن زیتون فوایدی دارد که هنگام ترکیب با غذا های دیگر این فواید دیده نمیشوند. روغن اشباع نشده زیتون با ترکیبات خاصی در سبزیجات واکنش میدهد تا ترکیبات سوم را ایجاد کنند که میتوانند فشار خون را کم کنند. یافته های جدید شاید […]

طبق تحقیقی جدید که بر روی موشها انجام گرفت، خوردن سبزیجات با روغن زیتون فوایدی دارد که هنگام ترکیب با غذا های دیگر این فواید دیده نمیشوند.

روغن اشباع نشده زیتون با ترکیبات خاصی در سبزیجات واکنش میدهد تا ترکیبات سوم را ایجاد کنند که میتوانند فشار خون را کم کنند.

یافته های جدید شاید بتوانند توضیح دهند چرا رژیم غذایی مدیترانه، که هم روغن زیتون و هم سبزیجات زیادی دارد، در کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماریهای قلبی موثر است.

هنگامی که روغن زیتون و سبزیجات با هم هضم میشوند، شرایط داخل شکم باعث تولید محصولی برای اسید های چرب میشود که با ترکیبات نیتروژنی در سبزیجات واکنش میدهد، و ترکیبی بنام اسیدهای چرب نیتروژنی را ایجاد میکنند که در ثابت نگه داشتن فشار خون در حیوانات کارساز واقع می شود.

محققان از موشها برای بررسی چگونگی تاثیر اسیدهای چرب نیتروژنی بر فشارخون، استفاده کردند.آنها بطور اختصاصی دنبال این بودند که بفهمند آیا این ترکیبات، آنزیمی را که در فشار خون بالا شرکت دارد محدود میکنند یا نه.

حیوانات این تحقیق فشار خون بالایی داشتند، و به آنها روغن زیتون اسیدهای چرب امگا ۶ همراه با سدیم نیتریت به مدت ۵ روز داده شد که تقلیدی از رژیم غذایی مدیترانه بود.

نتایج نشان داد که رژیم غذایی، سطح اسیدهای چرب نیتروژنی را در موشها افزایش داد و فشار خون آنها را پایین آورد.

شواهد موجود، با این واقعیت که زیر گروهی از موشها که بطور ژنتیکی تغییر یافته بودند و به اثرهای مهاری بر آنزیم مقاوم بودند و فشار خونشان با وجود داشتن همان رژیم غذایی بالا مانده بود، قوت یافت.

رژیم غذایی مدیترانه شامل چربی اشباع نشده موجود در روغن زیتون، ماهی و آجیل است و نیز سبزیجاتی مانند اسفناج، کرفس و هویج در این رژیم وجود دارد که غنی از ترکیبات نیتروژنی است.

با وجود داشتن چربی بالا، که باعث افزایش خطر بیماری قلبی میشود، رژیم غذایی مدیترانه به نظر میرسد جلوی یماری های قلبی را میگیرد.شاید به این دلیل است که چربی ها با سبزیجات سبز پر برگ خورده می شود و باعث تولید اسید های چرب نیتروژنی میشود.

اسیدهای چرب نیتروژنی در خون و ادرار انسانها و حیوانات دیده شده است و به نظر میرسد در آرامش عروق خونی و کاهش عفونت موثر است.یکی از محققان، از موسسان یک شرکت است که داروهایی بر اساس اسید های چرب نیتروژنی تولید می کند.

یافته های جدید این اظهار را دارند که اثر محافظتی رژیم مدیترانه بر روی قلب از اسیدهای چرب نیتروژنی ناشی میشود که این کار را با محدود کردن آنزیمی که فشار خون را بالا میبرد، انجام میدهند.

 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید