انتشار این مقاله


خون هر فرد معیار سن اوست

خون شما سنتان را تعیین میکند ! محققان همواره اظهار داشتند که در اینده ای نه چندان دور میتوانیم با ابزار و وسایلی که در دست داریم سن افراد را از روی خون انها تخمین بزنیم که در دهه ی اخیر این کار توسط محققان در هلند انجام گرفت . در حال حاضر در بررسی […]

خون شما سنتان را تعیین میکند !

محققان همواره اظهار داشتند که در اینده ای نه چندان دور میتوانیم با ابزار و وسایلی که در دست داریم سن افراد را از روی خون انها تخمین بزنیم که در دهه ی اخیر این کار توسط محققان در هلند انجام گرفت .

در حال حاضر در بررسی صحنه های جرم محققان پزشکی قانونی به جستجوی قطره ی خون افراد هستند تا با کمک ان DNA  موجود در سلول های خونی را بررسی کنند که حتی میتوان رنگ چشم فرد و یا جنسیت وی را نیز تشخیص داد. به گفته ی Mnafred Kayser  محقق دانشگاه اراسموس هلند بهترین روش تخمین سن افراد استفاده از استخوان و یا دندان وی است اما محققان به دنبال یافتن روشی هستند که نیاز به اسکلت فرد و بقایای بدن وی نداشته باشد . انها در بررسی های خود دریافتند بافت سازنده ی لنفوسیت های T  یعنی غده ی تیموس با افزایش سن فرد با بافت چربی جایگزین میشود به همین جهت در یک بررسی انجام گرفته لنفوسیت های T تعداد زیادی از افراد را که سن انها از چند هفته تا ۸۰ سال بود مورد بررسی قرار دادند و دریافتند با کمک نمونه ی خون افراد  میتوان سن انها را تا حدود ۹ سال تخمین زد .

مسلما محققان انتظار ندارند که بتوان سن دقیق مظنونین را از روی قطره ی خون انها تشخیص داد اما قادرند این تکنیک ها را با سایر شواهد و مدارک موجود ادغام کنند تا بتوانند سن نسبتا دقیقی بدست اورند که در علم اکولوژی نیز از این روش برای تعیین سن و سال و هویت حیوانات استفاده میشود .

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید