انتشار این مقاله


با ۶ ماهیچه مهم خود آشنا شوید!

بدن انسان دارای بیش از ۶۰۰ ماهیچه است و تمامی اعمال حرکتی از جمله خندیدن، راه رفتن، غذا خوردن و … به کمک آن ها انجام می شود. در اینجا لیستی از ۶ ماهیچه مهم در بدن انسان را بررسی میکنیم: بزرگترین ماهیچه گلوتئوس ماکسیموس (gluteus Maximus) این ماهیچه بزرگترین ماهیچه بدن انسان می باشد و […]

بدن انسان دارای بیش از ۶۰۰ ماهیچه است و تمامی اعمال حرکتی از جمله خندیدن، راه رفتن، غذا خوردن و … به کمک آن ها انجام می شود. در اینجا لیستی از ۶ ماهیچه مهم در بدن انسان را بررسی میکنیم:

بزرگترین ماهیچهgluteus-max-160713

گلوتئوس ماکسیموس (gluteus Maximus)
این ماهیچه بزرگترین ماهیچه بدن انسان می باشد و نام دیگر آن buttock muscle است. عملکرد این عضله لیفت کردن و بالا بردن استخوان لگن و ران ها است. همچنین موجب صاف ایستادن بدن در برابر جاذبه می شود.

کوچکترین ماهیچه

کوچکترین عضله بدن انسان در داخل گوش میانی قرار دارد!
نام این ماهیچه Stapedius بوده و طول آن کمتر از ۲ میلی متر است و در ارتباط با یکی از استخوان های گوش میانی است.
عملکرد این عضله انتقال ارتعاشات به گوش داخلی است. البته برخی منابع عملکری برای کاهش حساسیت گوش به صداهای بلند را نیز برای Stapedius ذکر کرده اند.

قوی ترین ماهیچهsoleus-muscle-160713

هیچ ماهیچه ای را به طور مشخص در بدن انسان نمی توان قوی ترین ماهیچه نام برد، زیرا نوع تمرین جسمانی، تاثیر بسزایی در هایپرتروفی و هایپرپلازی (افزایش توده ماهیچه) عضله آن ناحیه دارد. اما در این بین soleus یکی از قوی ترین ها خواهد بود.
اما در صورتی که قدرت را به نسبت مساحت اثر، در نظر بگیریم عضله فک پیروز خواهد بود زیرا این ماهیچه قادر است نیرویی معادل ۸۹۰ نیوتن را ایجاد نماید. این نیرو حتی می تواند موجب آسیب اجزای فک نیز بشود!

ماهیچه با بیشترین احتمال آسیب

با این که احتمال آسیب به ماهیچه های شما بستگی به نوع فعالیتتان دارد، اما آسیب عضلانی در میان دوندگان با توجه به مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۲، بیشتر مربوط به ماهیچه hamstring بوده است. این تحقیق نشان می دهد آسیب های hamstring در میان حدود ۷ درصد از دوندگان رخ می دهد. (بطور کلی شایعترین آسیب در میان دوندگان shin splints (درد های قدام ساق پا) می باشد که علاوه بر عضلات، تاندون ها را نیز شامل می شود و  در حدود ۱۰ درصد دوندگان را درگیر می کند.)

سخت کوش ترین ماهیچه

گرچه عبارت فوق قابلیت تعریف های مختلف را دارد اما همگان باور دارند که عضله قلبی سخت کوش ترین ماهیچه بدن است!
این ارگان روزانه حدود ۹۴۵۰ لیتر خون را به سراسر بدن پمپاژ می کند و در حدود ۳ میلیون بار در طول عمر یک فرد می تپد.

طویل ترین ماهیچه

sartorius-muscle-160713ماهیچه خیاطه (Sartorius) در بدن به عنوان طویل ترین ماهیچه شناخته می شود. این ماهیچه با اتصال از سمت خارجی لگن به ران، در سمت داخل استخوان زانو، مسیری ۶۰ سانتی متری را طی می کند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید