انتشار این مقاله


آلزایمر، تکوین مغز را از ۳ سالگی تحت تاثیر قرار می‌دهد

با توجه به یافته های اخیر پژهشگران، ژن های مرتبط با آلزایمر توانایی تحت تاثیر قرار دادن تکوین مغز از دوران کودکی را دارند. این تغییرات می توانند از ۳ سالگی آغاز شوند. نتایج این پژوهش ها نشان از تاثیرگذاری این ژن ها بر روی اندازه مغز و توانایی های یادگیری دارند.پژوهش های گذشته نشان داده […]

با توجه به یافته های اخیر پژهشگران، ژن های مرتبط با آلزایمر توانایی تحت تاثیر قرار دادن تکوین مغز از دوران کودکی را دارند. این تغییرات می توانند از ۳ سالگی آغاز شوند. نتایج این پژوهش ها نشان از تاثیرگذاری این ژن ها بر روی اندازه مغز و توانایی های یادگیری دارند.
پژوهش های گذشته نشان داده اند، افراد دارای ژن ε۴ variant of the APOE، احتمال بالایی در ظهور نشانه های آلزایمر دارند، اما تحقیقات اخیر نشان از ریشه تکوینی این بیماری قبل از تشکیل پلاک های مغزی دارد.
در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می‌شود. این ساختارهای پروتئینی که به آنها پلاک های مغزی یا اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود، در اثر برخی تغییرات در پروتئوم سلول‌های عصبی وبهم خوردن تعادل و تغییر در میزان و یا ساختار پروتئین‌های پرسینیلین، آپولیپوپروتئینE، سینوکلئین، و پپتید آمیلوئیدبتا ایجاد می‌شود.

دکتر لیندا کانگ، نوروساینتیست از دانشگاه هاوایی:

مطالعه ژن های مرتبط با آلزایمر در کودکان در نهایت می تواند نشانه هایی از ریسک ابتلا به آلزایمر در اختیار قرار دهد. همچنین با استفاده از این اطلاعات می توان، روند بیماری را پیگیری و راه های پیشگیری از آن را پی گرفت.

تیم دکتر کانگ، با مطالعه ۱۱۸۷ کودک سالم بین سه تا بیست سال که هیچگونه نشان ای از اختلالات مغزی و تکوینی را نشان نمی دادند، سعی در یافتن افرادی با الل ε۴ مربوط به ژن APOE بودند. ژن APOE وظیفه کمک به بدن برای تولید آپولیپوپروتئین E را دارد که انواع آن شامل الل های ε۲، ε۳ و ε۴ است. با توجه به ساختار دیپلوئید ژنوتیپ انسان، برای این جایگاه ژنی ۶ حالت مختلف می توان متصور شد. (ε۲ε۲, ε۳ε۳ ε۴ε۴, ε۲ε۳, ε۲ε۴, ε۳ε۴)

یافته های تیم تحقیقاتی نشان از تفاوت در تکوین مغزی کودکانی با عامل ε۴ در مقایسه با دیگران می داد. کودکانی با ژنوتیپ ε۲ε۴، هیپوکامپی (بخشی از مغز که مرتبط با حافظه می باشد.) با اندازه ۵% کوچکتر نسبت به افراد با ژنوتیپ ε۳ε۳(فراوان ترین ژنوتیپ) را نشان دادند. همچنین کودکانی با ژنوتیپ ε۴ε۴ نشانه هایی از وحدت ساختاری کمتر در ناحیه هیپوکامپ را داشتند.
در کنار یافته های فوق، کودکان دارای الل ε۴، در آزمون حافظه و توانایی های مغزی، نمره کمتری را نسبت به سایرین کسب کردند. اما این نتایج تنها در کودکان زیر هشت سال مشاهده شده و در افراد بالای هشت سال نتایج تفاوتی با سایرین نشان نمی داد.
همچنین دکتر کانگ اشاره می کند، افرادی با ژنوتیپ های خاص و حاوی ε۴، فراوانی بسیار کمی داشته و همچنین صحت نتایج در صورت انجام مجدد بررسی ها در جامعه آماری بزرگتر می تواند درک درست تری را نسبت به موضوع ایجاد نماید.
ضمنا پژوهشگران تاکید دارند، نتایج این تحقیقات نباید موجب نگرانی و اقدام والدین برای بررسی کودکان خود در مورد ε۴ شود. پژوهش های صورت گرفته درحال حاضر در مراحل ابتدایی خود قرار داشته و نباید موجب نتیجه گیری های غلط شود. در نهایت عواملی چون تغذیه مناسب، سبک زندگی صحیح و مراقبت های لازم در مورد سلامت فیزیکی بافت های عصبی همگی جزو عوامل پیشگیری کننده از آلزایمر خواهند بود.

منبع: sciencealert

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید