انتشار این مقاله


همه‌ی چشم آبی ها دارای یک جد مشترک اند!

تحقیقات جدید نشان داده اند که انسان هایی با رنگ چشم آبی چشم دارای یک جد مشترک اند. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کوپنهاگ یک جهش ژنتیکی را ردیابی کرده اند که ۶-۱۰میلیون سال پیش رخ داده است و عامل رنگ آبی چشم این افراد است. جهش ژنتیکی چیست؟ پروفسور هانس ایبرگ از بخش سلولی-مولکولی […]

تحقیقات جدید نشان داده اند که انسان هایی با رنگ چشم آبی چشم دارای یک جد مشترک اند. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کوپنهاگ یک جهش ژنتیکی را ردیابی کرده اند که ۶-۱۰میلیون سال پیش رخ داده است و عامل رنگ آبی چشم این افراد است.

جهش ژنتیکی چیست؟

پروفسور هانس ایبرگ از بخش سلولی-مولکولی پزشکی دانشگاه کوپنهاگ اظهار دارد :

در اصل همه انسان ها دارای رنگ چشم قهوه ای بوده اند اما یک جهش ژنتیکی که ژن OCA2 در کروموزوم انسان را تغییر می دهد، باعث ایجاد تغییر در بیان این ژن شده است که رنگدانه ی قهوه ای چشم را تولید می کند.

ژن OCA2  پروتئین P مسئول تولید ملانین، رنگدانه ی موجود در چشم، مو، پوست، را کد می کند.
تغییری که جهش ذکرشده روی این ژن دارد به طور کامل این ژن را خاموش نمی کند بلکه فعالیت آن را به شکلی محدود می کند که ملانین کمتری تولید کند و نتیجه آن ‘رقیق شدن’ رنگ قهوه ای چشم و تبدیل آن به آبی می شود.
در شرایطی که جهش رخ داده  در این ژن به طور کامل باعث خاموشی آن می شود، تولید ملانین در مو، چشم و پوست به صفر می رسد که این  شرایط بیماری ‘Albinism’ یا زالی را ایجاد می کند.

تنوع ژنتیکی محدود:

تفاوت موجود در رنگ چشم –از محدوده ی قهوه ای تا سبز- تماما با مقدار ملانین موجود در عنبیه قابل توجیه است، اما افرادی که دارای چشم های آبی هستند تفاوت ملانین عنیبه آن ها تنها تفاوت ناچیزی دارد.

پروفسور ایبرگ اظهار دارند که می توان از این موضوع نتیجه گرفت که همه  ی این افراد دارای جد مشترکی می باشند و جهشی که در ژنوم آن ها رخ داده است دقیقا در یک نقطه قرار دارد.
در مقابل، افرادی که دارای رنگ چشم قهوه ای هستند، تفاوت های فردی بسیار زیادی در DNA مسئول ساخت ملانین را دارند.

پروفسور ایبرگ و تیمش DNAمیتوکندری افراد چشم آبی را در مناطق مختلفی نظیر دانمارک، ترکیه و اردن مورد آزمایش قرار دادند.نتایج تحقیق نشان می دانند محل جهش DNAاین افراد مشابه است.

طبیعت ژن ها را تصادفی تغییر می دهد:

جهش ژنتیکی عمل تغییر رنگ عنبیه از قهوه ای به آبی نه جهشی مفید است و نه مضر.
این تغییر همانند تغییراتی نظیر بی موئی، داشتن خال یا تنوعات رنگ مو است  که تاثیری در بقای انسان ندارند.

پروفسور ایبرگ بار دیگر اظهار داشتند:
“این تنها نشان می دهد که طبیعت به طور دائم درحال دستکاری ژن ها می باشد  و در تلاش است تا صرفا تفاوت های مختلف با نتایجی تصادفی را امتحان کند.”


منبع:

sciencedaily.com

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید