انتشار این مقاله


پوشش گیاهی محل زندگی و سن مرگ!

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط NIEHS زنانی که در نواحی سرسبزتر زندگی می‌کنند، بیشتر عمر می کنند. زنانی که بیشترین میزان پوشش گیاهی در اطرافشان هست ۱۲% کمتر از آن‌هایی که کمترین دسترسی به طبیعت را دارند دچار مرگ و میر می‌شوند. محققان بیشترین تفاوت‌ها در مرگ و میر ناشی از بیماری های کلیوی و تنفسی و […]

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط NIEHS زنانی که در نواحی سرسبزتر زندگی می‌کنند، بیشتر عمر می کنند. زنانی که بیشترین میزان پوشش گیاهی در اطرافشان هست ۱۲% کمتر از آن‌هایی که کمترین دسترسی به طبیعت را دارند دچار مرگ و میر می‌شوند.
محققان بیشترین تفاوت‌ها در مرگ و میر ناشی از بیماری های کلیوی و تنفسی و سرطان را در این پژوهش دنبال و همچنین درباره چگونگی تاثیر وجود درخت و گیاهان بر کاهش مرگ و میر تحقیق کرده‌اند و نشان داده‌اند سلامت روانی بهتر و نوع درگیری‌های اجتماعی قوی‌ترین عوامل در این زمینه‌اند. از عوامل دیگر می‌توان افزایش فعالیت فیزیکی و کاهش آلودگی هوا را نام برد.

دکتر Linda Birnbaum عضو NIEHS:

دانستن این که درختان و گیاهان علاوه بر زیبایی که دارند چه منافعی برای سلامتی ما نیز تامین می کنند بسیار مهم است. یافته ها درباره کاهش مرگ و میر اهمیت پوشش گیاهی را برای زندگی سالم تر بیش از پیش پر رنگ‌تر می‌کند.

این پژوهش که توسط دانشمندان هاروارد هدایت می‌شد روی ۱۰۸۶۳۰ زن به مدتی طولانی اجرا شد. پژوهشگران خانه‌های این زنان را در نقشه نشانه گذاری کرده و با تصاویر ماهوارهای با کیفیت بالا سطح پوشش گیاهی را در شعاع ۲۵۰ و ۱۲۵۰ متری اندازه‌گیری کردند و این کار را از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ ادامه دادند. طی این مدت ۸۶۰۴ مرگ اتفاق افتاد.
دانشمندان رابطه مستقیمی بین بیشتر بودن پوشش گیاهی و کم بودن آمار مرگ و میر پیدا کردند به طوری که آمار مرگ در مناطق با پوشش گیاهی بالا در اثر بیماری‌های کلیوی ۴۱%، در اثر بیماری های تنفسی ۳۴% و در اثر سرطان ۱۳% کمتر بود.
توانایی محاسبه میزان پوشش گیاهی با جزئیات دقیق و در عین حال در نظر گرفتن وضع حال تک‌تک افراد شرکت‌کننده در پژوهش از نقاط قوت این تحقیق گسترده است به طوری که سن، نژاد، اعتیاد و وضعیت اقتصادی-اجتماعی این افراد نیز در نظر گرفته ولی در نهایت پوشش گیاهی عاملی موثر تر از این ها شناخته شد. همچنین وضعیت انتقال و تغییرات پوشش گیاهی هم در سابقه افراد مدنظر قرار گرفته بود.

NIEHS (National Institute of Environmental Health Sciences) وابسته به موسسه ملی سلامت ایالات متحده (NIH) است که تحقیقات درباره تاثیر محیط بر سلامت انسان را پشتیبانی می کند.

  • منبع:nih

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید