انتشار این مقاله


مدت زمان ترمیم تاندون دست و سایر اعضا چقدر است

جراحی تاندون معمولا به صورت سرپایی انجام شده و بیمار پس از جراحی نیازی به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان ندارد.

جراحی تاندون که شایع‌ترین آن عمل تاندون دست است، برای درمان یک تاندون پاره شده یا صدمه دیده انجام می‌شود. تاندون‌ها بافتی طنابی شکل هستند که کار آن‌ها پیوند عضلات به استخوان است. هنگامی که ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند، نیروی حاصل از انقباض آن‌ها به استخوان منتقل شده و باعث حرکت‌شان می‌شود.

با صدمه دیدن تاندون، حرکت استخوان‌ها بسیار محدود می‌شود و احساس درد و ضعف در ناحیه ی‌ آسیب دیده حس می‌شود. جراحی تاندون برای دسته‌ای از بیماران که جراحت آن‌ها حرکات را برایشان بسیار دشوار و دردناک کرده است، می‌تواند مفید باشد. در ادامه راجعه به چگونگی و مدت زمان ترمیم تاندون بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دلایل معمول جراحی تاندون

آسیب تاندون‌ها ممکن است در هر نقطه از بدن رخ دهد اما در شانه، آرنج، زانو، مچ و انگشتان احتمال رخ دادن آن بیشتر است و دلایل متفاوتی دارد، برای مثال ممکن است شیئی تیز در صورت تماس با بدن، با گذشتن از پوست به تاندون رسیده و موجب آسیب آن شود.

آرترید روماتوئید (یا روماتیسم مفصلی: نوعی از بیماری که باعث التهاب مفاصل، تخریب غضروف و بروز زائده‌ی استخوانی می‌شود) نیز ممکن است باعث درگیری تاندون‌ها و پاره شدن آن‌ها شود.

عمل تاندون دست و بقیه‌ی اعضا چگونه است

عموما در هنگام عمل جراحی تاندون، پزشک ابتدا شکاف کوچکی در پوست ناحیه‌ی آسیب دیده ایجاد می‌کند، دو سر تاندون آسیب دیده را بهم دوخته و در صورت نبودن آسیب در بافت های اطراف مانند اعصاب و رگ‌های خونی، زخم را می‌بندد. تاندون بازسازی شده تا زمان بهبود کامل، باید بی‌حرکت باقی بماند.

درصورتی که آسیب تاندون به اندازه‌ای باشد که بافت کافی برای به‌هم دوختن وجود نمانده باشد، جراح ممکن است مجبور به پیوند تاندون از سایر نقاط بدن پا شود.

دربرخی موارد، پیوند تاندون در بازیابی و مدت زمان ترمیم تاندون دست یا سایر اعضا ممکن است بسیار موثر باشد. این نوع جراحی با بی‌حسی انجام می‌شود. سه نوع کلی بی‌حسی وجود دارد:

  • بی‌حسی موضعی: قسمتی از بدن که تحت جراحی قرار می‌گیرد، بی‌حس می‌شود
  • بی‌حسی ناحیه‌ای: نواحی کنار محل آسیب دیده نیز بی‌حس می‌شوند
  • بیهوشی عمومی: بیمار بیهوش می‌شود

خطرات طبیعی جراحی تاندون

عمل تاندون برای ترمیم بافت انجام می‌گردد اما مانند هر روش تهاجمی دیگری در پزشکی خطرات و عوارض خود را داراست:

  • بافت آسیب دیده که ممکن است مانع حرکت روان بدن شود
  • از دست دادن توانایی برخی از اعمال سابق تاندون
  • خشکی و سفت شدگی بعد از عمل تاندون دست
  • افزایش احتمال پارگی مجدد
  • احتمال خونریزی و عفونت داخلی که برای تمام عمل‌های جراحی وجود دارد
  • همچنین خطرات بیهوشی که عبارت‌اند از مشکلات تنفسی، تحریک پذیری و خارش

مدت زمان ترمیم تاندون چقدر است

جراحی تاندون معمولا به صورت سرپایی انجام شده و بیمار پس از جراحی نیازی به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان ندارد.

بهبود کامل تاندونی و مدت زمان ترمیم تاندون دست می‌تواند تا ۱۲هفته به طول انجامد. تاندون جراحی شده معمولا توسط آتل تا بهبود کامل حفاظت می‌شود. برای بازگشت کارایی کامل تاندون نیز ممکن است فیزیوتراپی صورت گیرد. ممکن است برای بهبود بافت آسیب دیده داروهایی تجویز شود.

چشم انداز کلی

این جراحی طبق بررسی های آماری، یکی از موفق‌ترین عمل‌های جراحی به شمار می‌آید. اما در برخی موارد، عوارضی طولانی مدت می‌تواند دیده شود؛ مانند خشکی تاندون که یکی از شایع ترین مشکلات است. بهتر است پیش ازعمل خود با جراح درمورد عوارض احتمالی صحبت کنید تا دیدی کلی درمورد آن‌چه پیش روست، داشته باشید.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. من شیشه افتاد رو دستم تاندونای روی ساعد دستم پاره شد عمل کردم الانم از اتل دراوردم فقط نمتونم دستمو کامل مشت کنم یا مچمو به پایین خم کنم و دیگه ورزش رو باید بزارم کنار لطفا کمکم کنید۰۹۳۵۱۲۷۰۲۳۰

دیدگاهتان را بنویسید