انتشار این مقاله


می‌توان در خواب از مغز کار کشید!

تحریک ناحیه‌ای مشخص در مغز با الکتریسیته هنگام خواب شاید توان شما را در یادآوری آنچه که دیشب یاد گرفته‌اید افزایش دهد. این خلاصه نتیجه تحقیقی است که ۲۸ ژوئیه در ژورنال Current Biology منتشر شده است. روش جدید که تحریک جریان متناوب ترنس کرانیال (TACS) نامیده می‌شود. در این روش امواج متناوبی توسط الکترودی از پس سر یا گردن […]

تحریک ناحیه‌ای مشخص در مغز با الکتریسیته هنگام خواب شاید توان شما را در یادآوری آنچه که دیشب یاد گرفته‌اید افزایش دهد. این خلاصه نتیجه تحقیقی است که ۲۸ ژوئیه در ژورنال Current Biology منتشر شده است. روش جدید که تحریک جریان متناوب ترنس کرانیال (TACS) نامیده می‌شود. در این روش امواج متناوبی توسط الکترودی از پس سر یا گردن به مغز فرستاده می‌شود و با الکترودی بزرگتر دریافت می‌شود.

tACS-virtualdr.ir

Flavio Frohlich:

کاری که ما درباره مغز انجام دادیم بسیار منحصر به فرد بود. ما به صدای مغز گوش دادیم و توانستیم توانایی آن را برای آنچه که میخواهد انجام دهد بالا ببریم.

زمانی که شما می‌خوابید مغرتان بیکار نیست و در حال پردازش چیز‌هایی است که در طول روز یاد گرفته‌اید و تحریک آن باعث می‌شود کارش را بهتر انجام دهد. هنگام خواب، فعالیت الکتریکی مغز نوسان می‌کند و می‌توان امواج آن را روی یک الکتروانسفالوگرام دید. این امواج دوک‌های خواب نامیده می‌شوند که ظاهرا در ذخیره و دسته‌بندی اطلاعات حافظه نقش دارند.

 ‌
k-complex در از کار انداختن قشر حرکتی مخ و تثبیت حافظه نقش دارند و sleep spindle قبل از آن‌ها در طول خواب به وجود می‌آیند ‌

شماری از ناهنجاری‌های مغز با تاثیر بر این امواج می٬توانند شناسایی شوند. محققان امیدوارند که چنین تست‌هایی بر روی بیماران اسکیزوفرنی و آلزایمر موثر باشد.
برای اینکه مشخص شود آیا این امواج می‌توانند روی حافظه تاثیرگذار باشند یا نه محققان از ۱۶ فرد تست‌های حافظه گرفتند. قبل از خواب آن‌ها تست‌های جفت کردن کلمات مرتبط و ضربه زدن متوالی با انگشت روی نقطه مشخص را انجام دادند.
در طول شب اول شرکت کنند‌گان در آزمون الکترود‌هایی متصل به سر خود در نقاطی مشخص داشتند. بعضی از آن‌ها tACS هایی همگام شده با امواج خواب دریافت کردند و الکترود‌های بقیه کار خاصی نکردند. شب بعد، آزمایش به صورت برعکس انجام شد. محققان هر صبح تست‌های مذکور را دوباره انجام دادند. آن‌ها پیشرفت٬های قابل توجهی در تست دوم برای کسانی که امواج را دریافت کرده‌ بودند مشاهده کردند. این نشان می‌دهد امواج tACS روی مراکز حرکتی مغز تاثیر بسزایی دارند.
پس زمانی که ما در خواب ناهشیاریم مغز ما هشیار است و این دقت و بیداری به آن در بهبود حافظه کمک می‌کند.
درست است که ساختار مغز پیچیده‌تر تر از آن است که فکر می‌کنیم ولی می‌توان این روش را برای درمان ناهنجاری‌های عصبی مثل افسردگی آلزایمر و…امتحان کرد.

  • منبع: MedlinePlus

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید