انتشار این مقاله


داروی جدید Adlyxin برای دیابت نوع دو تأیید نهایی شد

سازمان غذا و دارو (FDA) اثر مثبت Adlyxin، گیرنده شبه گلوکاگون آگونیست (GLP-1) را که برای درمان بیماری دیابت نوع دو روزانه از زیر پوست تزریق می‌شود، بر رژیم غذایی و فعالیت تأیید کرد. این ادعا را قبلا شرکت Sanofi صاحب امتیاز دارو کرده‌ بود. هورمون شبه‌گلوکاگون در سلول‌های L روده تولید می‌شود و با اثر بر […]

سازمان غذا و دارو (FDA) اثر مثبت Adlyxin، گیرنده شبه گلوکاگون آگونیست (GLP-1) را که برای درمان بیماری دیابت نوع دو روزانه از زیر پوست تزریق می‌شود، بر رژیم غذایی و فعالیت تأیید کرد. این ادعا را قبلا شرکت Sanofi صاحب امتیاز دارو کرده‌ بود.
هورمون شبه‌گلوکاگون در سلول‌های L روده تولید می‌شود و با اثر بر سلول‌های درون‌ریز پانکراس ترشح انسولین (کاهنده قند خون) را افزایش و رهاسازی گلوکاگون (افزاینده قند خون) را کاهش می‌دهد. این هورمون عمری در حدود ۲ دقیقه دارد. داروهایی مثل Adlyxin بسیار شبیه گیرنده‌های این هورمون هستند و می‌توانند با افزایش اثرگذاری آن قند خون را کاهش دهند. مزایای این روش درمان دیابت آن است که قند خون شدیداً افت نمی‌کند.
این دارو هم اکنون در بیش از ۶۰ کشور جهان مورد تصدیق و استفاده است و در ۴۰ کشور با برند‌های مختلف تولید می‌شود.
شرکت سازنده، در ۲۰۱۳ این دارو را تأیید نهایی کرد اما منتظر نتیجه نهایی از طرف FDA ماند چون نگران عوارض قلبی عروقی آن بود. این دارو آزمایش ELIXA را گذراند و نتایج سال گذشته اعلام و بعدا در New England Journal of Medicine منتشر هم شد. نتایج حاکی از این بود که این دارو در مقایسه با دارونما هیچ تاثیر قلبی عروقی خاصی بر بیماران اخیر سندرم کرونری حاد ندارد. نتایج FDA همیشه حاکی از این بود که این دارو عوارضی ندارد.
دو آزمایش جدید حاکی از اثر مثبت دارو‌های دیابت نوع دو بر وضع قلب و عروق‌ اند. یکی از این دارو ها liraglutide است که توسط شرکت Novo Nordisk ارائه شده است. این ماده ۹۷٪ شبیه گیرنده‌های طبیعی شبه گلوکاگون است و نه تنها بر روی قلب و عروق اثری منفی ندارد بلکه باعث بهبود وضعیت آن‌ها نیز می‌شود. این مزیت باعث تبدیل شدن این دارو به یک رقیب جدی برای Adlyxin شده است.
شرکت Sanofi هم با ارائه دارویی جدید با اثر مثبت liraglutide رقابت را پیش برده است. iGlarLixi نام داروی جدید این شرکت است که مخلوطی از insulin glargine & Adlyxin می باشد. insulin glargine میکروکریستال‌هایی هستند که با اثر کند میزان ترشح انسولین را افزایش می‌دهند.
با تأیید FDA این دارو در سرنگ‌هایی به شکل خودکار عرضه می‌شود. در ۱۴ روز اول بیمار باید نوع ۱۰ µg آن را مصرف بکند و از روز پانزدهم می‌تواند هر روز از یک سرنگ ۲۰ µg استفاده کند. آزمایش‌های وسیعی هم روی این دارو صورت پذیرفته است. از جمله این که روی ۵۰۰۰ بیمار تست شد و به جز حالت تهوع و کاهش قند خون عوارض دیگری نداشت.
adlyxin-virtualdr.ir
با چنین پیشرفت‌هایی در داروسازی مبتلایان به دیابت نوع دو می‌توانند منتظر روز‍‌های بهتری باشند.

  • منبع: Medscape
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید