انتشار این مقاله


ژن Nanog، روند پیری را معکوس می‌کند!

منشا جوانی؛ ژنی در سلول‌های بنیادین بنام Nanog نتایج آزمایشات متعدد در دانشگاه Buffalo، این ژن سبب راه‌اندازی فرایند‌هایی شد که کلید اصلی جلوگیری از تضعیف استخوان‌ها، لخته‌شدن رگ‌ها و سایر نشانه‌های پیری بودند. این یافته ها در تاریخ ۲۹ ژوئیه در ژورنال معتبر Stem Cells منتشر شد. یافته ها نشان از ارتباط این موضوع […]

منشا جوانی؛ ژنی در سلول‌های بنیادین بنام Nanog
نتایج آزمایشات متعدد در دانشگاه Buffalo، این ژن سبب راه‌اندازی فرایند‌هایی شد که کلید اصلی جلوگیری از تضعیف استخوان‌ها، لخته‌شدن رگ‌ها و سایر نشانه‌های پیری بودند. این یافته ها در تاریخ ۲۹ ژوئیه در ژورنال معتبر Stem Cells منتشر شد. یافته ها نشان از ارتباط این موضوع با بیماری‌های پیری زودرس از جمله سندرم Hutchinson-Gilford progeria دارد. پژوهش ها بر روی ژن Nanog می‌تواند سبب ایجاد درک بهتری از فرآیند پیری و راههای معکوس‌سازی آن شود.
برای مقابله با پیری، بدن انسان دارای ذخیره‌ای از سلول‌های غیر اختصاصی‌ای است که توانایی بازسازی ارگان‌ها را دارا می‌باشند. این سلول‌ها Adult Stem Cell یا سلول‌های بنیادین بزرگسالان نامیده می‌شوند. یافته‌های اخیر نشان از وجود این سلول ها در اغلب بافت‌ها و ارگان‌های بدن دارند. این سلول ها در صورت نیاز موجب بازسازی و یا دوباره‌ سازی ارگان موردنظر می‌گردند.اما در حین فرآیند افزایش سن و پیری تعداد این نوع سلول‌های غیر اختصاصی رو به کاهش گذاشته و بنا به گفته دانشمندان موجب ایجاد بیماری‌های مرتبط با پیری می‌گردد. معکوس سازی اثرات پیری در سلول‌های بنیادین بزرگسالان می‌تواند در غلبه بر پیری کمک بسزایی بکند.
بنا به تحقیقات صورت گرفته، نیروی تولید شده بوسیله سلول‌های ماهیچه صاف تمایز یافته از سلول‌های بنیادین، در طی فرآیند پیری کاهش می‌یابد. این نوع ماهیچه ها در دیواره رگها، روده‌ها و سایر بافت‌‌ها یافت می‌شوند.
یافته ها نشان می‌دهند، ژن Nanog سبب فعالسازی دو مسیر مهم درون سلولی می‌گردد. Rho-associated (protein kinase (ROCK) و (Transforming growth factor beta (TGF-β.
مسیر‌های درون سلولی ذکر شده سبب افزایش عملکرد پروتئین های actin در اسکلت سلولی شده و باعث افزایش نیروی تولیدی توسط عضله می‌شوند.
Nano نه تنها توانایی کاهش سرعت فرآیند پیری را دارد بلکه در شرایطی می‌تواند سبب معکوس شدن این پروسه نیز گردد. پژوهشگران نشان داده اند ژن Nanog در فرآیند های تنظیم تشکیل ماهیچه و همچنین فاکتور پاسخ سرمی (SRF) فعال می‌گردد. این موضوع ایده‌ی امکان فعالیت این ژن در فرآیند‌های تنظیمی و بازسازی اسکلتیو قلبی و سایر انواع ماهیچه را پیشنهاد می‌کند.
در حال حاضر دانشمندان تمرکز خود را بر تولید دارو‌هایی با قابلیت اجرا و یا تقلید عملکرد ژن Nanog معطوف ساخته اند.

منبع: ScienceDaily

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید