انتشار این مقاله


مایکل فلپس؛ با اسطوره شنای جهان آشنا شوید!

مایکل فلپس شناگر آمریکایی، دارنده ٢٣ مدال المپیک و پرافتخارترین قهرمان تاریخ بازی‌های المپیک است. فلپس رکورددار کسب بیش‌ترین مدال در یک دوره المپیک است. او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در یونان، درحالی‌که تنها ۱۹ سال داشت، توانست هشت مدال المپیک را به گردن آویزد که شش مدال از آن‌ها طلا بود. فلپس همچنین در […]

مایکل فلپس شناگر آمریکایی، دارنده ٢٣ مدال المپیک و پرافتخارترین قهرمان تاریخ بازی‌های المپیک است. فلپس رکورددار کسب بیش‌ترین مدال در یک دوره المپیک است. او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در یونان، درحالی‌که تنها ۱۹ سال داشت، توانست هشت مدال المپیک را به گردن آویزد که شش مدال از آن‌ها طلا بود. فلپس همچنین در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن در ۸ رشته رقابت کرد و با کسب مدال طلا در هر هشت رشته، عنوان «بزرگترین قهرمان تاریخ المپیک» را کسب کند.

در حال حاضر فلپس در مجموع دارای ۲۳ مدال از بازی‌های المپیک طی چهار دوره حضور خود است. ۱۹ مدال از ۲۳ مدال این ورزشکار از نوع طلا بوده و تنها ۲ مدال برنز در کارنامه او دیده می‌شود.

وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ «بازاریابی ورزشی» از دانشگاه میشیگان است. وی در سال ۲۰۱۲ به عنوان مرد سال ورزش جهان انتخاب شد.

مایکل فلپس در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن از لباسهایی موسوم به Speedos LZR Racer استفاده کرد که ازسوی دانشمندان ناسا طراحی شده‌بود. الیاقف مورد استفاده در این لباس‌ها به‌شکل ریزلوله‌هایی هستند که درکنار یکدیگر چیده شده‌اند. در این لباس هیچ‌گونه زاویه با برآمدگی دیده نمی‌شود.

فلپس شنا را از سن پنج سالگی آغاز کرد. در سن هفت سالگی از‌اینکه سرش را زیر آب ببرد، می‌ترسید و به همین دلیل مربیان به او اجازه می‌دادند که به پشت شنا کند. به همین دلیل کرال پشت، اولین مهارتی بود که فرا گرفت.

فیزیک بدنی

کارشناسان معتقد هستند که فیزیک بدنی مایکل فلپس برای شنا ساخته شده است.  فلپس ۱۹۳ سانتیمتر قد و ۸۳.۹ کیلوگرم وزن دارد، کشش و انعطاف بدن او فوق‌العاده بالا است. قد مایکل در حالت کشش، ۳ اینچ بیشتر از قد نرمالِ او می‌شود. پاهای نسبتا کوتاه و باله‌مانند او ۱۵ درجه بیشتر از یک پای معمولی توان چرخش دارند. سایز بزرگ کف پای فلپس نیز از دیگر مشخصات فیزیکی بدنش است. سایز کفش او ۵۰ و به “پاگنده” مشهور است. همچنین طول دستان او بسیار بلند‌تر از استاندارد قد او است. طول ۲ دست او درحالت باز برابر با ۲۰۸ سانتیمتر است که بیش از قد او (۱۹۳ سانتیمتر) و بلندتر از پاهای او است. نکته دیگر اینکه مایکل از یک قلب بسیار قوی برخوردار است؛ اما موفقیت مایکل تنها به فیزیک بدنی او ختم نمی‌شود، چرا که او تمرینات سخت و رژیم غذایی مناسبی را نیز دنبال می‌کند.

رژیم غذایی عجیب

مایکل اشتهای وحشتناکی دارد. وعده صبحانه معمول مایکل شامل موارد زیر است:
سه عدد تخم مرغ نیمرو با پیاز سرخ‌شده
۱) گوجه
۲) کاهو
۳) سس مایونز
۴) یک ساندویچ پنیر
۵) یک کاسه گندم آسیاب‌شده
۶) املت پنج تخم‌مرغی
۷) یک پنکیک بزرگ شکلاتی
۸) دو فنجان قهوه
۹) سه تکه نان تست فرانسوی

یک وعده صبحانه مایکل برابر با غذای دو روزِ یک فرد عادی است. به هر حال او باید انرژی لازم برای تمرینات روزانه‌اش را داشته باشد. او روزانه ۱۲ کیلو کالری مصرف می‌کند.

ناهار او موارد زیر تشکیل می‌دهند:

۱) پاستا با سس قرمز
۲) دو ساندویچ بزرگ همبرگر و چیزبرگر به همراه سس مایونز
۳) یک نوشابه انرژی‌زا (با ۱۰۰۰ کالری)

وعده شام این ابر ورزشکار نیز مانند سایر وعده‌های غذایی او بسیار عجیب بوده و شامل موارد زیر است:

۱) یک پیتزای شش یا هشت تکه‌ای

۲) نوشابه انرژی‌زا

با وجود این که در تور دو فرانس هر دوچرخه‌سوار تنها حدود ۸ هزار تا ۱۰ هزار کالری در هر روز مصرف می‌کرد مایکل در تمرینات خود بطور متوسط ۱۰ هزار کیلوکالری در روز مصرف می‌کند. متخصصان تغذیه و مربیان ورزش بر این باور هستند که فلپس هرچه را که بخواهد می‌تواند بخورد؛ چون متابولیسم بدن او سریع است و نسبت به مردان هم‌سن خودش، سریع‌تر کالری می‌سوزاند. البته تمرینات سخت او باعث می‌شود که این حجم بالای کالری را بسوزاند و در نتیجه دچار اضافه‌وزن نشود.

سندرم مارفان

سندرم مارفان به عنوان اختلالی ژنتیکی شناخته می‌شود. این ناهنجاری به علت جهش در کروموزوم ۱۵ انسان رخ می‌دهد.

وظیفه این ژن بیان دستورالعمل ساخت فیبریلین است.

این نقص ژنتیکی اعضایی همچون دستگاه اسکلتی بدن، قلب، چشم‌ها و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این افراد اغلب قد بلند، دارای انگشتان بلند و دراز، نزدیک بین، مفاصل سست و در معرض آسیب و مشکلات قلبی – عروقی و اسکلتی دارند. سندرم مارفان یک اختلال مادام العمر است. پیش آگهی بیماری در سال‌های اخیر بیشتر شده است. از دیگر علایم سندروم مارفان می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و شل بودن مفاصل، نزدیک‌بینی و اختلالات چشمی، صورتی باریک و کشیده، چشمانی گود، فکی کوچک با دندان‌های نامنظم، برآمدگی قفسه سینه، کف پای صاف، انگشتان باریک دست و پا، و عارضه قلبی اشاره کرد.تقریبا همه این علایم در فلپس دیده می‌شود و برخی بر این باورند که شاید همین نقص ژنتیکی باعث برتری او نسبت به سایر ورزشکاران در رشته شنا شده است.

این در حالیست که فلپس ادعای مبتلا بودنش به سندرم مارفان را به شدت رد کرده است.

حجامت

09CUPPINGweb2-tmagArticle-v2روز گذشته در جریان مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو مایکل فلپس و چند تن از شناگران مرد و زن سایر تیم‌ها با بدنی پر از دایره‌های کبود در مسابقات حاضر شدند. به نظر می‌رسد منشا این کبودی ها حجامت (Cupping) باشد.

حجامت روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی گفته می‌شود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی در طب سنتی چین است. در طب سنتی کاپینگ به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله‌ای مانند بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید