انتشار این مقاله


گوش دادن به موتزارت شما را باهوش‌تر می‌کند!

در سال ۱۹۹۳ Rauscher et al  ادعایی شگفت‌انگیز کرد. او بیان داشت که گوش دادن به Mozart’s sonata for two pianos (K448) برای ۱۰ دقیقه، در افراد معمولی مهارت‌های استدلال فضایی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و علاوه بر آن با پایین آوردن فشار خون، موجب آرامش می‌شود. نمره‌ی تست‌های IQ بعد از گوش […]

در سال ۱۹۹۳ Rauscher et al  ادعایی شگفت‌انگیز کرد. او بیان داشت که گوش دادن به Mozart’s sonata for two pianos (K448) برای ۱۰ دقیقه، در افراد معمولی مهارت‌های استدلال فضایی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد و علاوه بر آن با پایین آوردن فشار خون، موجب آرامش می‌شود. نمره‌ی تست‌های IQ بعد از گوش دادن به این موسیقی تا ۹ امتیاز بالاتر می‌رود ولی این اثر فقط ۱۰-۱۵ دقیقه پایدار است. این اثر بحث‌برانگیز بوده است؛ چون همه‌ی محققان قادر به مشاهده آن نبوده‌اند ولی بسیاری نیز این اثر را ثبت کرده‌اند! این اثر بر استدلال فضایی ناحیه تمپورال اثر می‌گذارد.
آیا این اثر واقعیست؟ منتقدان بر این باورند که این اثر حاصل لذت به وجود آمده از شنیدن موسیقیست و چیز عجیبی نیست. این اثر بر روی حیوانات هم آزمایش شده است. چهار گروه از موش‌های آزمایشگاهی برای این کار انتخاب شدند که از روز تولد به مدت ۶۰ روز برای آن‌ها موسیقی پخش شد! گروهی که به موتزارت گوش داده بودند سریع‌تر از سه گروه دیگر مارپیچ را طی کردند و درصد خطایشان هم پایین‌تر بود! پس احساس لذت و درک موسیقی علت اساسی این موضوع می‌تواند باشد.
یکی از توضیحات برای نتایج حاصل از گوش دادن به این موسیقی شاید در نحوه پردازش درک موسیقی و تصویرسازی فضایی در مغز باشد. تحقیقات زیادی در زمینه نحوه پردازش موسیقی صورت گرفته و معلوم کرده است که این کار فعالیت‌های زیادی در مغز را درگیر می‌کند و تقریباً همه لوب‌های مغز درگیر آن می‌شوند علاوه بر آن اجزای تشکیل دهنده‌ی موسیقی نیز جداگانه پردازش می‌شوند؛ مثلاً ریتم و قدرت موسیقی مربوط به نیمکره چپ مغزند در حالی که طنین و ملودی آن در نیمکره راست پردازش می‌شوند و حتی وزن موسیقی پردازش نمیکره‌ای ندارد!
همین تحقیقات راجع به محل‌یابی پردازش هوش فضایی هم صورت گرفته که همپوشانی زیادی را با مکان‌های پردازش موسیقی نشان می‌دهد! شاید علت افزایش IQ هم همین باشد.
اثر موتزارت عموماً موقتی تلقی می‌شود. اثر طولانی مدت موسیقی بر هوش هم مورد آزمایش قرار گرفته است؛ در این آزمایش کودکان ۳-۴ ساله تحت تعلیم ساده موسیقی با کیبورد قرار گرفتند و پس از ۶ ماه قادر بودند موسیقی‌هایی ساده از موتزارت و بتهوون را اجرا کنند. پس انجام این کار از آن‌ها تست هوش فضایی به عمل آمد که ۳۰% بهتر نسبت به کودکانی که تحت تعلیم کامپیوتر و… قرار گرفته بودند به آن پاسخ دادند. درصد خطای این آزمایش بسیار کم ارزیابی شد. میزان این افزایش هم با مدت گوش دادن به موسیقی و کشش مغز افراد متناسب بود. علاوه بر این موضوع این کودکان تست‌های ریاضیات را هم بهتر جواب داده بودند.
این موسیقی بر امواج مغزی هم تأثیر خود را می‌گذارد. آزمایش‌هایی که در این مورد انجام شده نشان می‌دهد گوش دادن به Mozart’s piano sonata K448 بر امواج بتا در مغز تأثیر می‌گذارند. تحقیقات نشان داده است که موسیقی‌های دیگری به جز موتزارت هم بر این امواج تأثیر می‌گذارند، ولی نه هر موسیقی!
نمونه‌ای دیگر از تأثیر این موسیقی درباره بیماران مبتلا به صرع بوده؛ ۲۳ نفر از ۲۹ نفر بیماری که برای این کار انتخاب شده بود واکنش‌های خوبی به این موسیقی نشان داد. در یک مرد بیهوشی معمول در زمان ایجاد عارضه از ۶۲% به ۲۱% کاهش یافته بود.
اما چه چیزی موجب شده این موسیقی از موتزارت چنین خاص باشد؟! از همان تحقیقات Rauscher et al گرفته تا تحقیقات بعدی بیشتر محققان از این موسیقی استفاده کرده‌اند که انیشتین آن را یکی از عمیق‌ترین و پخته‌ترین کار‌های موتزارت نامیده است! جالب است که در اکثر موسیقی‌های ارزشمند دیگر این اثر بخصوص روی IQ دیده نمی‌شود! به جز در برخی کارهای Yanni، موسیقیدان آمریکایی یونانی، که شبیه این کار از موتزارت بوده‌اند. مقایسه این اثر با دیگر آثار نشان می‌دهد که تناوب طولانی مدت در این موسیقی بیشتر است؛ ویژگی دیگر تأکید بر نت‌های خاصی با قدرت میانگین مثل G3 (196 Hz)، C5 (523 Hz) و B5 (987 Hz) بوده است.
این موسیقی جادوی خاصی ندارد؛ فقط بسیار خاص است و به علت لذتی که به شخص می‌دهد چنین اثری را ایجاد می‌کند. در ادامه می‌توانید این آهنگ را از لینک زیر دانلود کنید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید