انتشار این مقاله


با مهم‌ترین علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شوید!

نشانه‌های بوی بد دهان در افراد گوناگون و در شرایط مختلف متفاوت است. بوی بد دهان با وجود ایجاد مشکلاتی از قبیل القای حس بد اجتماعی در اطرافیان، می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سلامتی در اختیار قرار دهد. در این مقاله به بررسی علل ایجاد بوی‌ بد دهان می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید. مهم‌ترین علل ایجاد […]

نشانه‌های بوی بد دهان در افراد گوناگون و در شرایط مختلف متفاوت است. بوی بد دهان با وجود ایجاد مشکلاتی از قبیل القای حس بد اجتماعی در اطرافیان، می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره سلامتی در اختیار قرار دهد. در این مقاله به بررسی علل ایجاد بوی‌ بد دهان می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

مهم‌ترین علل ایجاد بوی بد دهان موارد زیر هستند:

غذا‌ها

جویدن و تکه‌تکه شدن ذره‌های غذایی در دهان و کنار دندان‌ها می‌تواند موجب افزایش رشد باکتری‌ها گردد و بوی نامطبوعی را ایجاد نماید. خوردن مواد غذایی بخصوصی از جمله پیاز، سیر و برخی سبزیجات نیز سبب ایجاد بوی بد در دهان می‌گردد. بعد از بلع و هضم این مواد، ترکیبات خاصی از آن‌ها وارد جریان خون شده و پس از عبور از ریه‌هایتان سبب تاثیرگذاری در بوی تنفس‌تان می‌شود.

محصولات تنباکو

 استعمال سیگار موجب ایجاد بوی نامطبوع در دهان افراد می‌گردد. یکی دیگر از علل بوی بد دهان در افرادی که از محصولات دارای تنباکو استفاده می‌کنند، آسیب‌های لثه‌ای ناشی از تنباکو می‌باشد.

بهداشت دهانی ضعیف

در صورتی که روزانه از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنید، تکه‌های غذایی در میان دندان‌هایتان باقی مانده و سبب ایجاد بویی نامطبوع می‌گردد. در این شرایط نواری نازک و بی‌رنگ از باکتری‌ها (پلاک) بر روی دندان‌های شما شکل خواهد گرفت. در صورت پاکسازی نکردن این پلاک‌ها، گسترش آن در مرز بین دندان و لثه سبب ایجاد کیسه‌های پر‌شده از پلاک گشته و در نهایت موجب التهاب لثه‌ها خواهد شد. علاوه بر موارد گفته شده، زبان شما نیز توانایی به دام انداختن باکتری‌ها و نگه‌داری آن‌ها روی خود می‌باشد. این موضوع نیز می‌تواند باعث ایجاد بویی نامطبوع گردد.
مورد قابل توجه دیگر در زمینه ایجاد بوی نامطبوع قالب‌های دندانی هستند. در صورتی که افراد در رعایت بهداشت آن‌ها تلاش لازم را انجام ندهند و یا این قالب‌ها از شکل مناسبی برخوردار نباشند؛ تجمع باکتری‌ها موجب ایجاد بوی بد خواهد شد.

 خشکی دهان

بزاق با مواد باکتری‌کش خود سبب پاکسازی محیط داخلی دهان می‌گردد. همچنین این ماده لزج سبب بدام افتادن تکه‌های مواد غذایی و انتقال آن از دهان به سمت معده می‌گردد. در بیماری موسوم به «دهان خشک» یا «Xerostomia» کاهش شدید ترشح بزاق، می‌تواند موجب ایجاد بوی بد در هنگام تنفس از دهان گردد. دهان خشک معمولا در هنگام خواب بعلت کاهش ترشح بزاق نیز رخ می‌دهد. این مشکل در صورتی که عادت دارید با دهان باز بخوابید وخیم‌تر خواهد بود. همانطور که اشاره شد؛ کاهش ترشح بزاق بطور مزمن، معمولا بعلت مشکلات غدد بزاقی رخ می‌دهد.

دارو‌ها

برخی دارو‌ها بطور مستقیم سبب ایجاد بوی بد دهان می‌شوند. یکی از علل این موضوع کاهش ترشح بزاق به سبب این مواد می‌باشد. علت دیگر آزادسازی مواد شیمیایی خاصی توسط دارو‌ها به جریان خون است که می‌تواند روی کیفیت تنفسی تاثیر بگذارد.

عفونت‌های دهانی

 یکی دیگر از علل عفونت‌های دهانی پس از اعمال جراحی گوناگون در دهان خواهد بود. این موارد شامل کشیدن دندان‌ها و اعمال جراحی روی لثه‌ها است. همچنین عفونت‌های ناشی که پوسیدگی دندان‌ها نیز می‌توانند یکی دیگر از عوامل شایع در این زمینه باشند.

علل دیگر

 یکی دیگر از علل شایع بوی بد دهان، سنگ‌های کوچک درون لوزه‌ها هستند. این موارد بوسیله باکتری‌ها احاطه شده‌اند و بوی نامطبوع تولید می‌کنند. التهاب‌ها و عفونت‌های مزمن مجاری تنفسی؛ از جمله بینی، سینوس‌ها و گلو از دیگر عوامل محسوب می‌گردند.
بیماری‌ها از جمله برخی سرطان‌ها و برخی شرایط دیگر از جمله مشکلات متابولیک و بیماری‌های گوارشی از جمله رفلاکس‌های معدی‌-مروی نیز از جمله عوامل دخیل در کیفیت بوی دهان هستند. در پایان نیز می‌توان لیستی از بیماری‌هایی که امروزه پزشکان سعی در تشخیص آن‌ها به‌وسیله‌ی بوی دهان و ترکیبات تنفسی دارند، ارائه داد:
۱) نارسایی کلیه: افرادی که نارسایی کلیوی دارند، بویی مشابه  آمونیاک در دهان حس می‌کنند که مشابه بوی ادرار یا ماهی است.
۲) دیابت: کتواسیدوز ناشی از دیابت می‌تواند نشانه مشکل جدی در مبتلایان باشد .

این‌یک مشکل تهدیدکننده است و زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر نیست از قند مانند منبع سوخت استفاده کند زیرا انسولین کافی در بدن وجود ندارد. در نتیجه بدن از چربی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.
۳) سکته قلبی

منبع: Mayoclinic

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید