انتشار این مقاله


آلرژی عجیب: بروز واکنش آلرژیک، تنها پس از ورزش

دختر نوجوانی در کانادا به طرز تعجب‌آوری مبتلا به نوعی آلرژی غذایی می‌باشد که تنها پس از ورزش بروز می‌کند. آلرژی به مجموع واکنش‌های ایمنی شدید در برابر محرک‌های خارجی در شرایط خاص گفته می‌شود. با ما همراه باشید. با توجه به اظهارات دختر ۱۷ ساله، اولین نشانه آلرژی از زمان مصرف کمی برنج، نوعی […]

دختر نوجوانی در کانادا به طرز تعجب‌آوری مبتلا به نوعی آلرژی غذایی می‌باشد که تنها پس از ورزش بروز می‌کند. آلرژی به مجموع واکنش‌های ایمنی شدید در برابر محرک‌های خارجی در شرایط خاص گفته می‌شود. با ما همراه باشید.

با توجه به اظهارات دختر ۱۷ ساله، اولین نشانه آلرژی از زمان مصرف کمی برنج، نوعی کلوچه و نخود پخته درست پیش از استفاده از دستگاه تردمیل در خانه مشاهده شد. پس از حدود ۱۰ دقیقه، باد کردن لب‌ها اولین نشانه آلرژی را نمایان کرد. حتی متوقف کردن تردمیل نیز کمکی به کاهش نشانه‌ها نکرده و علائم شدیدتر شد. سایر نشانه‌ها شامل پف کردن چشم، کهیر، خارش و درد در ناحیه شکم بود که نشان از واکنش آلرژیک سیستمی، که به آنافیلاکسی مشهور است، داشت.

سپس او به‌سرعت به اورژانس منتقل شده و به‌وسیله بنادریل و اپی‌نفرین مورد درمان قرار گرفت. پس از گذشت حدود ۳ ساعت وضعیت او به حالت طبیعی بازگشت.
گزارش‌ها حاکی از آن است که شوک‌های آنافیلاکتیکِ غذاییِ مرتبط با ورزش علت اصلی ماجرا بوده است. تشخیص این نوع آلرژی سبب اتخاذ روش‌های درمانی موثرتر در مواجهه آن‌ها می‌گردد.

بررسی‌های ثانویه در کلینیک آلرژی، مشخص ساخت علت اولیه واکنش آلرژیک مصرف نوعی نخود بوده‌ است. اما با توجه به گفته‌های خود شخص، او در گذشته به دفعات این ماده را مصرف کرده و با هیچگونه مشکل آلرژیک مواجه نشده است. این در حالیست که به گفته وی فعالیت ورزشی پس از مصرف آن عامل واکنش آلرژیک بوده است.

گمان پزشکان در این مورد وجود آلرژی غذاییِ مرتبط با ورزش (FDEIA) است. این نوع از واکنش‌ها هنگام مصرف ماده‌ی غذایی خاصی درست قبل از فعالیت ورزشی بروز می‌کنند.

بر خلاف سایر حساسیت‌های غذایی، FDEIA شیوع بسیار بیشتری در میان جوانان به‌نسبت کودکان دارد. با وجود اینکه مکانیسم دقیق این پدیده نامشخص است، اما به نظر می‌رسد فعالیت فیزیکی موجب کلید خوردن واکنشی فیزیولوژیک می‌شود که باعث جذب شدید‌تر ماده آلرژن یا حساسیت‌زا می‌گردد.

توصیه پزشکان برای دختر ۱۷ ساله عدم استفاده از این نوع ماده غذایی، حداقل تا ۲ ساعت قبل از ورزش است. نتایج نشان از برطرف شدن مشکل وی با رعایت این توصیه بوده است.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید