انتشار این مقاله


چگونه عملکرد مغز خود را بهبود بخشیم؟

محققانی از مدرسه‌ی عالی اقتصاد  H.S.E با همکاری محققانی از دانشگاه هلسینکی کشف کرده‌اند که یادگیری زبان‌های خارجی باعث افزایش الاستیسیته مغز ما شده و توانایی آن را در کد کردن اطلاعات افزایش می‌دهد. هرچه زبان‌های خارجی بیش‌تری را یاد بگیریم، ذهن ما اطلاعات دریافت‌شده را بهتر پردازش کرده و عملکرد مطلوب‌تری را نشان خواهد داد. در […]

محققانی از مدرسه‌ی عالی اقتصاد  H.S.E با همکاری محققانی از دانشگاه هلسینکی کشف کرده‌اند که یادگیری زبان‌های خارجی باعث افزایش الاستیسیته مغز ما شده و توانایی آن را در کد کردن اطلاعات افزایش می‌دهد.
هرچه زبان‌های خارجی بیش‌تری را یاد بگیریم، ذهن ما اطلاعات دریافت‌شده را بهتر پردازش کرده و عملکرد مطلوب‌تری را نشان خواهد داد.

در مقاله‌ای از یوری شیتروف، محقق ارشد مدرسه‌ی عالی اقتصاد و لیلی کیمپا و تیجا کوجالا از دانشگاه هلسینکی این موضوع مورد بررسی قرار‌گرفته است، که خلاصه‌ای از آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

بر اساس این مطالعه مکانیسم نوروفیزیولوژی زبان و سخنوری در مقایسه با دیگر اعمال مغز ناشناخته است، که دلیل آن ناتوانی در بررسی عملکرد کلامی بر روی حیوانات می‌باشد.

محققان آزمايش‌هایی را انجام دادند و در آن‌ها فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری کردند.  ۲۲ دانش آموز مشتمل بر ۱۰ پسر و ۱۲ دختر با میانگین سنی ۲۴ در این آزمایش شرکت کردند. الکترود‌هایی بر روی سر این افراد قرار داده شد، سپس کلماتی ضبط شده به زبان مادری‌شان و زبانی خارجی گوش دادند؛ بدین صورت که بعضی کلمات در هر دو زبان کاملاً شناخته شده و برخی کاملاً برای فرد نأمانوس و نا‌آشنا بودند. و سپس تغییراتی که در فعالیت مغز هنگام شنیدن کلمات شناخته شده و ناشناس ایجاد می‌شد ثبت کردند.

محققان به‌ویژه روی تغییر عملکرد و سرعت فعالیت مغز در برخورد با کلمات ناشناس متمرکز شدند. سپس اطلاعات نوروفیزیولوژیکال جمع آوری شده افراد، با پس زمینه‌ی زبانی آن‌ها مقایسه شد. (منظور از پس‌زمینه‌ی زبانی تعداد زبانی است که فرد می‌دانست، در چه سنی شروع به یادگیری آن‌ها کرده بود و اطلاعاتی از این قبیل) به نظر می‌رسد که توانایی ذهن در پردازش سریع اطلاعات با توانایی‌های زبانی فرد ارتباطی مستقیم دارد.

این آزمایش نشان داد که فعالیت الکتریکی مغز آن دسته از شرکت کنندگان که با زبان‌های خارجی آشنایی داشتند، بالاتر بود. یوری شیتروف در اظهار نظری اعلام کرد که هر چه یک فرد در یک زبان خارجی مهارت بیش‌تری کسب کند سرعت کد کردن اطلاعات در نورون‌های وی افزایش می‌یابد. و هرچه مغز شما اطلاعات بیش‌تری دریافت کند، قابلیت الاستیسیته آن، افزایش می یابد.

دانشمندان معتقدند که درک چگونگی عملکرد مغز در بکارگیری زبان، اهمیت بسیاری برای دریافتن علت و نیز درمان ناتوانی‌های زبانی بعد از تصادفات، سکته‌ی مغزی و شرایط مشابه دارد.
با دریافتن این اصول می‌توانیم شبکه‌های نورونی را تقویت و عملکرد آنها را تسریع کنیم و در نتیجه پروسه‌ی یادگیری خود را بهبود بخشیم.

حسام الدین رضیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید