انتشار این مقاله


ماجرای سرقت DNA ایتالیایی‌های بالای ۱۰۰ سال؛ واقعیت چه بوده است؟

مقامات ایتالیایی در حال بررسی سرقتی بیوتکنولوژیک هستند که طی آن حدود ۱۴۰۰۰ نمونه‌ی دی ان ای، از آزمایشگاهی در ساردین دزدیده شده است! این دزدی معمولی نیست؛ چون نمونه‌ها مربوط به ایتالیایی‌هایی بود که به صورت غیرطبیعی زیاد عمر کرده بودند. ساردینا یکی از مناطقی است که مردمانش درصد بیشتری از افرادی را شامل […]

مقامات ایتالیایی در حال بررسی سرقتی بیوتکنولوژیک هستند که طی آن حدود ۱۴۰۰۰ نمونه‌ی دی ان ای، از آزمایشگاهی در ساردین دزدیده شده است! این دزدی معمولی نیست؛ چون نمونه‌ها مربوط به ایتالیایی‌هایی بود که به صورت غیرطبیعی زیاد عمر کرده بودند. ساردینا یکی از مناطقی است که مردمانش درصد بیشتری از افرادی را شامل می‌شود که بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند. برای جمع‌آوری این نمونه‌ها دهه ها زمان صرف شده بود تا راز عمر طولانی این افراد که ربطی هم به رژیم غذایی یا عوامل محیطی نداشت، مشخص شود.

تحقیق مربوط به آزمایشگاهی دولتی به نام Pardo Genetico بوده که به تازگی به یکی از شهروندان ساردینی واگذار شده است. بر اساس چیزی که گاردین اعلام کرده، هدف این فرد جلوگیری از استفاده‌های تجاری از ماده‌ی ژنتیک همشهریانش بوده! اما این موضوع به این سادگی‌ها نیست؛ چون در طی حقه‌های پیچیده و به هم مرتبطی که پشت این واگذاری است، شرکتی دیگر بر این عقیده می‌باشد که در پشت قضیه افراد دیگری حضور دارد!

البته با ناپدید شدن این نمونه‌ها، ارتباط موضوعات کمتر شده و پیگیری‌های قانونی نشان می‌دهند که دخالتی خارجی در کار نیست و هر چه بوده در داخل شرکت اتفاق افتاده. فرضیات جالبی هم در این باره مطرح شده؛ شاید کسی می‌خواد یک کلونی از مردمی در یک جزیده بسازد که قرن‌ها عمر کنند! یا جنایتکاری که در صدد دستیابی به زندگی بدون مرگ است! ولی برخلاف این داستان‌های خیالی ماجرا بسیار ساده بوده.

در ۱۴ سپتامبر Mario Pirastu، یکی از محققان طرح با بازرسان تماس گرفته و به آن‌ها گفته است که نمونه‌ها ۳ سال پیش به بیمارستانی در شهری دیگر منتقل شده است. با این حال هنوز تحقیقات ادامه دارد؛ چون هنوز سؤالاتی مطرح است و ضرورت دقت بیشتر در حفظ امنیت را در حوزه‌ی ژنتیک دوباره گوشزد می‌کند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید