انتشار این مقاله


دومین گونه از کلاغ‌هایی که از ابزار استفاده می‌کنند، کشف شد

کلاغ‌های درحال انقراض هاوایی برای گرفتن غذاهای دور از دسترس از تکه چوب استفاده می‌کنند. این کشف جدید بدان معناست که اکنون دو گونه کلاغ وجود دارد که از ابزار استفاده می‌‍‌کنند. نویسنده اصلی، کریستین روتز، در این رابطه گفته: کلاغ‌های هاوایی در استفاده از ابزار فوق‌العاده‌اند. چیزی که ما می‌بینیم مشابه کلاغ‌های توانمند در […]

کلاغ‌های درحال انقراض هاوایی برای گرفتن غذاهای دور از دسترس از تکه چوب استفاده می‌کنند. این کشف جدید بدان معناست که اکنون دو گونه کلاغ وجود دارد که از ابزار استفاده می‌‍‌کنند.
نویسنده اصلی، کریستین روتز، در این رابطه گفته:

کلاغ‌های هاوایی در استفاده از ابزار فوق‌العاده‌اند. چیزی که ما می‌بینیم مشابه کلاغ‌های توانمند در استفاده از ابزار کالدونیاست.

تا کنون، کلاغ‌های کالدونیا تنها کلاغ هایی بودند که می‌توانستند از ابزار استفاده کنند. این کلاغ‌ها به استفاده از تکه‌چوب ها برای بیرون آوردن حشرات و لاروها از درختان و شاخه‌ها مشهور بودند.

hawaiian-crow-tool-use

روتز برای یک دهه کلاغ‌های مالدونیا را مورد مطالعه قرار داد. در مقاله‌ای که سال ۲۰۱۲ منتشر کرد نشان داد که چگونه ویژگی‌های فیزیکی کلاغ‌ها مثل منقار بلند و چشم‌های بزرگ با دید قوی، فرصت استفاده از ابزار را برای آن‌ها به وجود می‌آورند.
روتز اعلام کرده که می‌خواهد این پرنده‌ها را برای پیدا کردن ویژگی‌های مشترک دیگر بررسی کند.
حتی در اولین آزمایش‌ها، پرندگان توانستند نمایش خوبی در استفاده از ابزار نشان‌ دهند. آنها تکه‌چوب‌ها را بلند و سپس آن را بررسی می‌کردند.
آن‌ها برای پرندگان معماهایی طراحی کردند. نتایج به دست آمده نشان داد ۷۸ درصد پرندگان- و ۹۳ درصد پرندگان بالغ – از آزمایش سربلند بیرون آمدند.

House_crow_Bangalore_India_wb

تا مدت‌ها پیش تصور می‌شد که تنها انسان‌ها توانایی استفاده از ابزار، که نشانی از هوش بالاست، را دارند. اما مدت‌هاست که استفاده از ابزار در دیگر جانوران کشف شده.
کفتار‌های مصری از سنگ‌ها برای شکستن تخم شترمرغ، دارکوب‌ها از چوب برای شکار حشرات و میمون‌های کاپوچینو از سنگ‌ها برای شکستن پوسته‌ی آجیل‌ها استفاده می‌کنند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که هنوز خیلی چیزها وجود دارد که در مورد رفتار حیوانات نمی‌دانیم  و باعث می‌شود که در مورد تکامل استفاده از ابزار به فکر بیفتیم.
روتز گفت وجود دو گونه از کلاغ‌ها که به طور طبیعی از ابزار استفاده می‌کنند می‌تواند سرنخ‌های جدیدی در مورد چگونگی تکامل این رفتار به ارمغان بیاورد.
احتمالا هر دو گونه به تنهایی استفاده از ابزار را یاد گرفتند. (آخرین جد مشترک آن‌ها به ۱۱ میلیون سال پیش بازمی‌گردد) اما هر دو گونه در جزایر استوایی تکامل یافته‌اند که ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ مانند کاهش رقابت و ریسک شکار. پرندگان که نیاز دائم به شکار برای به دست آوردن غذا ندارد، بیشتر بر روی استفاده از ابزار تمرکز داشته‌اند.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید