انتشار این مقاله


گوشت نپخته عامل رشد کرم ۶ متری در روده‌ی مرد چینی!

علاقه فراوان مردی چینی به مصرف گوشت گاو نپخته، موجب به دردسر افتادن او شد. در روده‌ی این فرد انگلی، از نوع کرم نواری، با طول ۶.۲ متر رشد کرده بود. با ما همراه باشید. انگل با اتصال به روده باریک مرد ۳۸ ساله حداقل برای مدت ۲ سال زندگی خوشی را سپری کرده بود! […]

علاقه فراوان مردی چینی به مصرف گوشت گاو نپخته، موجب به دردسر افتادن او شد. در روده‌ی این فرد انگلی، از نوع کرم نواری، با طول ۶.۲ متر رشد کرده بود. با ما همراه باشید.

انگل با اتصال به روده باریک مرد ۳۸ ساله حداقل برای مدت ۲ سال زندگی خوشی را سپری کرده بود! بررسی پزشکان نشان داد این کرم نواری از گونه Taenia saginata می‌باشد. نتایج مربوط به این مورد در ژورنال The New England Journal of Medicine منتشر شده است.

آلودگی‌های مرتبط با کرم‌های نواری در چین مرکزی جزو موارد نادر پزشکی محسوب می‌گردند با این حال شیوع اين نوع بیماری‌ها در شمال‌غرب و جنوب‌غرب چین بسیار بالاست. بنا بر اظهارات عجیب دکتر Jian Li، این بیمار تنها مورد مشاهده شده از آلودگی با کرم‌های نواری در منطقه مذکور طی ۳۰ سال گذشته بوده است.

کرم‌های نواری شیوعی جهان‌شمول داشته و اتیوپی یکی از بالاترین نرخ آلودگی با کرم‌های نواری را داراست. علت اصلی این موضوع نیز فقر بهداشتی و عدم دقت در فرآیند پخت گوشت می‌باشد.

بنا بر اظهارات دکتر لی، فرد مذکور در بهار ۲۰۱۵ به علت درد معده، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، حس ضعف و کاهش وزن به پزشک مراجعه کرده است. با توجه به گفته‌های بیمار علائم بیماری تنها چند روز پیش از مراجعه به پزشک آغاز شده بود. همچنين کاهش وزن وی طی مدت کوتاهی معادل با ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بود.

پزشکان در ابتدا با بررسی تکه‌های خارج شده از کرم در مدفوع، زیر میکروسکوپ و همچنین علاقه فراوان بيمار به گوشت گاو نپخته، علت موضوع را آلودگی با کرم نواری گوشت گاو اعلام کردند. در دو سال گذشته، بررسی تاریخچه‌ی درمان فرد مذکور نشان از درمان‌های دارویی برای درد معده،  درد ناحیه شکم و کم‌خونی داشته است.

این عکس یکی از بخش‌های این کرم نواری یا پروگلوتید (Proglottid) را نشان می‌دهد. پروگلوتید ممکن است شامل تخم‌های کرم بوده و به‌وسیله مدفوع میزبان (به عنوان بخشی از سیکل زندگی) به سایر نواحی پراکنده شود. تخم‌ها داخل پروگلوتید قابل مشاهده هستند. کرم‌های نواری تنها قابلیت زندگی در روده فرد را داشته و علائم وخیمی را به‌دنبال ندارند و نشانه‌های آن ممکن است تنها به نفخ و حالت تهوع محدود گردد. اما گذر زمان ممکن است موجب رشد بیش از حد این کرم‌ها درون روده گردد. دکتر هوتز در گفتگو با LiveScience اظهار داشت: بی‌مهرگان دیگر معمولا توانایی زندگی به اندازه کرم‌های نواری را ندارند.

گوشت نپخته؛ دیگر نه!

دام‌ها ممکن است به‌وسیله انگل T. saginata آلوده شده باشند. این حیوانات هنگام چرا کردن امكان دارد از تخم‌های این انگل که به‌وسیله مدفوع انسانی دفع گردیده اند تغذیه کرده و آلوده گردند. این اتفاقات معمولا در مناطقی با سطح بهداشت عمومی پایین رخ می‌دهد. تخم‌های وارد شده به بدن گاو ممکن است درون روده رشد کرده و با سوراخ کردن ديواره اطراف، وارد جریان خون حیوان شده و به عضلات آن برسد.

بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط CDC؛ اشخاصی که از گوشت این حیوانات به صورت نیم‌پز ویا خام استفاده می‌کنند احتمال بالایی برای ابتلا به انگل مورد نظر نشان می‌دهند. تخم‌های این جاندار و لارو‌های آن قابلیت مهاجرت و اتصال به دیواره روده انسان را داشته و می‌توانند در محیط آن به رشد خود ادامه دهند.

این نوع از انگل‌ها همچنین توانایی منتقل شدن به‌وسیله گوشت خوک نپخته را نیز دارند. با اين حال کرم‌های ایجاد شده به‌وسیله گوشت گاو قابلیت رشد تا ۱۰ متر را نیز دارند.

در صورتی که لارو‌های کرم‌های نواری خوک بتوانند از روده خارج شده و خود را به سیستم عصبی برسانند، موجب القای علائم عصبی می‌گردند. بنا بر اظهارات دکتر هوتِز، کرم‌های نواری خوک سالیانه عامل صد‌ها تا هزاران مورد از حملات صرعی می‌باشند.

در مورد مرد چینی پزشکان با تجویز دارو‌های خوراکی سبب خروج کرم از روده این فرد، تنها ۲.۵ ساعت پس از مصرف شدند. همچنين پس از مدتی کوتاه، علائم فرد به حالت عادی بازگشته و نشانه‌های بیماری فروکش کردند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید