انتشار این مقاله


این بیمار به سندروم «راپونزل» مبتلاست!

سندروم راپونزل (!)، بیماری بسیار نادری است که اخیرا در زنی که نمی‌توانست هیچ غذایی را در سیستم گوارش خود نگه‌دارد، ظاهر شده‌است. این بیماری نام‌گذاری آن براساس پرنسسی با همین‌نام که دارای موهای بسیار بلند بوده‌است انجام شده است و شامل شرایطی است که با ظهور گلوله‌های مو در معده و رشد آنها به […]

سندروم راپونزل (!)، بیماری بسیار نادری است که اخیرا در زنی که نمی‌توانست هیچ غذایی را در سیستم گوارش خود نگه‌دارد، ظاهر شده‌است.
این بیماری نام‌گذاری آن براساس پرنسسی با همین‌نام که دارای موهای بسیار بلند بوده‌است انجام شده است و شامل شرایطی است که با ظهور گلوله‌های مو در معده و رشد آنها به درون روده همراه می‌باشد.

علت سندروم راپونزل،  نوعی اختلال روانی با نام تریکوفاژیا (trichophagia) است که فرد مکررا موهای خود را می‌بلعد؛ تریکوفاژیا خصوصا در افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا (trichotillomania) ظاهر می‌شود که تمایل به کشیدن موهای خود دارند. تریکوتیلومانیا، نسبت به تریکوفاژیا شیوع بیشتری دارد.

در این کیس خاص،بیمار پس از دو روزِ مداوم، تهوع، استفراغ و یبوست به دکتر مراجعه می‌کند. پس معاینه، مشخص شد که تلاش بیمار برای نگه‌داشتن غذا در بدن با شکست مواجه شده ، حالت برآمدگی در شکم مشاهده می‌شود و فرد در طول ۸ماه گذشته، نزدیک به ۷کیلوگرم کاهش وزن داشته است.
پزشکان آزمایش‌های متنفاوتی انجام دادند اما هیچ‌یک از آنان، مشکل اصلی فرد را مشخص نمی‌کردند؛ برای مثال، نمونه‌ی خون فرد، کمبود پروتئین را نشان می‌داد. پزشکان حدس می‌زدند که مشکل فرد، ناشی از انسداد مجرای گوارشی است و درنهایت؛ بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت. آن‌چه مشاهده می‌شد باورنکردنی بود!

-virtualdr.ir-rapunzel-hair-stomach-2تیم جراحی یک گلوله‌ی موی بزرگ با ابعاد ۱۵X10 سانتی‌متر که دم‌آن به دئودنوم(ابتدای روده‌ی باریک) نفوذ کرده‌بود را خارج کردند. در ادامه‌ی جراحی، توده‌ی موی دیگری با ابعاد۳X4سانتی‌متر را نیز از روده‌ی کوچک استخراج کردند.
توده‌ی دوم احتمال نقش فراوانی درکمبود پروتئین فرد داشته است چرا که با انسداد محل جذب آن همراه بوده‌است.

خوشبختانه عمل جراحی با موفقیت انجام گرفت؛ پس از آن بیمار، تحت دوره‌های روان‌درمانی قرار گرفت و رژیمی غذایی با پروتئین بالا را آغاز کرد.
اخیرا ۸۸ کیس پزشکی مبتلا به سندروم راپونزل گزارش شده که اغلب آن‌‌ها از کودکان و نوجوانان می‌باشند. هم‌‌چنین شیوع آن در افراد مونث بسیار بیشتر است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید