انتشار این مقاله


آیا شما هم معتاد آرامش هستید؟!

افراد معتاد می توانند همسایه، دوست و حتی فامیل شما باشند. قدم اول در کمک به این افراد شناسایی و تشخیص اعتیاد می باشد. اما گفتن حقایق به فرد معتاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد!

تا سال ۲۰۱۴، نزدیک ۲ میلیون نفر در آمریکا به عنوان معتاد به داروهای مسکن شناسایی شدند. که نیم میلیون نفر بیشتر از این تعداد؛ معتاد به هروئین بودند. افراد معتاد می توانند همسایه، دوست و حتی فامیل شما باشند. قدم اول در کمک به این افراد شناسایی و تشخیص اعتیاد می باشد. اما گفتن حقایق  به فرد معتاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد!

علائم وابستگی بیش از حد به مسکن‌ها

وقتی فردی مسکن مصرف می‌کند، مولکول‌های دارو به بخشی از سلول که گیرنده اپیوئید (opioid) نام دارد، وصل می‌شوند. این عمل درد را کاهش می‌دهد ولی حس شادی کاذبی ایجاد می‌کند که می‌تواند بر روی تنفس تأثیر بگذارد. سایر علائم عبارتند از:

  1. خواب آلودگی
  2. رضایت و خوش حالی  (Euphoria)
  3. تنگ شدن مردمک چشم
  4. پریشانی
  5. التهاب و خارش
  6. حال تهوع و یبوست
  7. کاهش فشار خون
  8. کاهش ضربان قلب
  9. تنفس آرام و کم‌عمق

اگر فردی اووردوز (overdose) کرده و تنفس‌اش قطع شده باشد، دارویی به نام نالوکسون (naloxone) می‌تواند علائم را به حداقل رسانده و تنفس را به فرد برگرداند. مولکول‌های نالوکسون جایگزین مولکول‌های داروی مسکن می‌شود و فرد را به سرعت احیا می‌کند.

علائم احیا شدن بعد از  Overdose

نجات یافتن از علائم  overdose به قدری برای افراد ناخوشایند است که حاضرند برای خلاص شدن از آن دوباره  overdose کنند ولی با شدت بیشتر! علائم احیا شدن می‌تواند چهار ساعت بعد از خوردن اخرین دارو شروع شود و تا یک هفته فروکش کند. این علائم علیرغم ناخوشایند بودن، کشنده نیستند.

چون علائم مشخص  overdose، یبوست و تنگی مردمک چشم‌هاست، اولین نشانه‌ی احیا شدن، اسهال و گشادی مردمک خواهد بود. اضطراب و آشفتگی، درد مفاصل، آبریزش بینی، استفراغ و دل‌پیچه‌ها علائم بعدی احیا شدن می‌باشند. دارو های متادون، نالترکسون (Naltrexone) و بوپرنورفین ( Buprenorphine) داروهایی هستند که علائم احیا شدن را آسان می‌کنند.

ذهن یک معتاد به دارو چگونه است؟

هر معتادی با توجه به داروی مصرفی‌اش متفاوت رفتار می‌کند و تنها رفتار مشخص آن‌ها این است که سعی می‌کنند اعتیاد خود را پنهان کنند. اعتیاد یعنی وسواس، زندگی یک معتاد دارو حول داروهایش می‌چرخد و خانواده و کار او اولویت‌های بعدی او هستند. افراد معتاد اگرچه از مضرات کارشان با خبرند ولی همیشه به دنبال داروهای خود برای رسیدن به آرامش هستند.

فریب دادن هم جزوی از اعتیاد است. افراد معتاد اغلب راجع به کار های خود اغراق می‌کنند و در مورد اعتیادشان دروغ می‌گویند. با هر دروغی از دیگران پول می‌گیرند و یا اشیای خود را می‌فروشند  و حتی دست به کار خلاف و زورگیری می‌زنند تا بتوانند ماده‌ی اعتیاد‌آور خود را تهیه کنند.

شما نمی توانید کسی را مجبور به ترک اعتیاد کنید، خود فرد معتاد باید این تصمیم را بگیرد. تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که بدون سرزنش کردن همیشه پشتیبان او باشید. برای او اهداف کوتاه‌مدت معین کنید تا خود را با آنان مشغول کنند و برای آرامش خود دست به دامن داروها نشوند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید