انتشار این مقاله


آیا گرگرفتگی ژنتیکی است؟

بسیاری از زنان قبل از یائسگی و یا در طول آن دچار گرگرفتگی و عرق شبانه می‌شوند، اما تعداد اندکی از آن‌ها این مشکل را ندارند. آیا ممکن است که ژن یکی از عوامل دخیل در گرگرفتگی باشد؟ تیم تحقیقاتی UCLA شاید به کشفی دست اول در نوع خود دست یافته باشند: تنوعی ژنی که گیرنده‌ای در مغز را […]

بسیاری از زنان قبل از یائسگی و یا در طول آن دچار گرگرفتگی و عرق شبانه می‌شوند، اما تعداد اندکی از آن‌ها این مشکل را ندارند. آیا ممکن است که ژن یکی از عوامل دخیل در گرگرفتگی باشد؟

تیم تحقیقاتی UCLA شاید به کشفی دست اول در نوع خود دست یافته باشند: تنوعی ژنی که گیرنده‌ای در مغز را تحریک کرده و ترشح استروژن را تنظیم می‌کند. به نظر می‌رسد زنانی که این تنوع ژنتیکی را دارند بیش از زنانی که فاقد این محصولات هستند دچار گرگرفتگی می‌شوند. این تحقیق از اولین گام‌های درمان علائم یائسگیست.

تا پیش از این هیچ تحقیقی در مورد چگونگی ارتباط تنوع‌های ژنی با گرگرفتگی انجام نشده‌ بود، و نتایج به دست آمده بسیار مهم هستند. بر اساس این تحقیق، بیش از ۷۰ درصد زنان دچار گرگرفتگی و عرق شبانه می‌شوند. عوامل بسیاری، مانند وزن بدن، سیگار کشیدن، استرس و افسردگی موجب افزایش این علائم می‌شوند. اما هنوز نقش ژنتیکی معلوم نشده است.

محققین اطلاعات ژنتیکی ۱۷۶۹۵ خانم ۵۰ تا ۷۹ ساله را پس از یائسگی و گزارش آن‌ها در دوران یائسگی و اینکه آیا دچار گرگرفتگی شده‌ بودند، بررسی کردند. آنان بیش از ۱۱ میلیون گونه ژن، یه نام پلی‌مورفیسم‌های تک نوکلئوتیدی‌ای، که از تمام ژنوم به دست آمده را بررسی کردند.

پلی‌مورفیسم تک نوکلئوتیدی که بیشتر با نام مخفف خود (SNP بخوانید: اِسنیپ) شناخته می‌شود، تنوعی در تک‌نوکلئوتید می‌باشد که در موقعیت خاصی از ژنوم اتفاق می‌افتد؛ جایی که هر تنوع ژنی با برخی درجات قابل ارزیابیِ داخل جمعیتی نمایان می‌شود. به عنوان مثال، دو توالی از قطعات DNA از دو فرد متفاوت، AAGCCTA به AAGCTTA، در یک نوکلئوتید با هم متفاوتند. در این حالت می‌گوییم که دو الل وجود دارند: C و T. تقریباً تمام اسنیپ‌های مشترک فقط دو الل دارند.

آنها ۱۴ نوع ژن که به گرگرفتگی مربوط بود را پیدا کردند. همه آن‌ها در کروموزوم ۴ جا گرفته بودند. به طور دقیق‌تر در محلی از کروموزوم ۴ که گیرنده تاکینین ۳ رمزگشایی می‌شوند جا داشتند. محل این گیرنده در مغز است؛ جایی که با فیبرهای تنظیم‌کننده‌ی پیام ترشح استروژن برهمکنش می‌کنند. به عنوان مثال زنانی که ژن گیرنده تاکینین ۳ آن‌ها دچار جهش شده باشد نابارورند. این اولین تحقیقی است که گیرنده تاکینین ۳ را با گرگرفتگی مربوط می‌سازد.

محققین هنوز نمی‌توانند نقش عوامل محیطی در نتایج را توجیه کنند. همچنین آن‌ها ممکن است نقش دیگر ژن‌ها را نادیده گرفته باشند. به دلیل اینکه این تحقیق یکی از تحقیق‌های دست اول است، باید در تحقیقات بعدی صحت آن معلوم شود.

محمد امین صحابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید