انتشار این مقاله


چرا برای کسب لذت غذا می‌خوریم؟

حتی اگر پس از صرف غذا احساس سیری داشته باشید باز هم به دنبال خوردن دسر خواهید بود! نتایج تحقیقی جدید ممکن است توضیح دهد که علت علاقه مندیِ ما به ادامه‌ی خوردن برای کسب لذت حتی در شرایطی که بدن انرژیِ مورد نیاز خود را کسب کرده است چیست. تحقیقات نشان می‌دهند زمانی‌که برای […]

حتی اگر پس از صرف غذا احساس سیری داشته باشید باز هم به دنبال خوردن دسر خواهید بود!
نتایج تحقیقی جدید ممکن است توضیح دهد که علت علاقه مندیِ ما به ادامه‌ی خوردن برای کسب لذت حتی در شرایطی که بدن انرژیِ مورد نیاز خود را کسب کرده است چیست.
تحقیقات نشان می‌دهند زمانی‌که برای کسب لذت غذا می‌خوریم در بدن ماده‌ای ترشح می‌شود که حسی مشابهِ دریافت یک هدیه را تداعی می‌کند و این امر ممکن است از جمله دلایلی باشد که به خوردنِ بیش از حد ختم شود!
یکی از محققان این بررسی، دکتر پالمیرو مونتلئونه – از دانشگاه  SUN ناپل در ایتالیا – تصریح می‌کند:

درک مکانیزم‌های فیزیولوژیکی که در این رفتارِ تغذیه‌ای دخیل‌اند ممکن است نوری بر چراییِ اپیدمیِ چاقی در جهان بتاباند.

در این بررسی محققان، هشت فردِ بزرگسالِ سالم بین ۲۱ تا ۳۳ سال را که به مقدار کافی غذا صرف کرده بودند مورد بررسی قرار دادند. به این شرکت کنندگان ابتدا غذای مورد علاقه‌شان و بعد غذایی نامطبوع تر اما با همان انرژی‌زایی و ارزش غذایی داده شد.
محققان متناوبا سطح دو ماده‌ی arachidonoylglycerol و Ghrelin را که در ایجاد حسی مشابه با دریافت جایزه دخیل‌اند اندازه می‌گرفتند. نتایج نشان می‌دادند که سطح این مواد شیمیایی در خون هنگامی‌که شرکت کنندگان غذای مورد علاقه‌ی خود را صرف کرده بودند افزایش یافته بود اما مصرف غذاهای نامطبوع تر این نتیجه را به همراه نداشت.
محققان اعلام کردند که این نتایج نشان می‌دهند که با افزایش میزان مواد شیمیاییِ اشاره شده در خون، سیستمِ تداعی کننده‌ی احساسِ دریافت جایزه بر سیگنال‌هایی در بدن که حاوی پیام‌هایی با محتوای ” غذای کافی برای ذخیره‌ی انرژی در بدن صرف شده است ” غلبه می‌کند.
و این نتایج هم‌چنین می‌توانند ثابت کنند که چرا ما در زمان‌هایی که برای کسب لذت غذا می‌خوریم بیشتر مایل به انتخاب یک تکه کیک هستیم تا سفارش کلم بروکلی!
مونتلئونه اضافه می‌کند:

خوردن برای کسب لذت می‌تواند در محیطی که غذاهای مطبوع زیادی در دسترس هستند شدیدا پرخوری در فرد را تحریک کند و در افزایش روزافزون چاقی دخیل باشد.

این تحقیق برای چاپ در ژورنال Clinical Endorcinology & Metabolism پذیرفته شده است.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید