انتشار این مقاله


بزرگ‌ترین اسرار ذهن (بخش اول)

بسیاری از رازهای کشف نشده‌ی بشریت به‌سادگی در مغز ما نهفته‌اند. مغز اندامی بسیار پیچیده است که پاسخ پرسش‌های فراوانی درباره‌ی مرگ و زندگی، هوشیاری، خواب و بسیاری مسائل دیگر را دربردارد. در این مقاله به بررسی چند مورد از مسائلی می‌پردازیم که موجب اسرارآمیز شدن ذهن انسان می‌شوند. آگاهی زمانی که از خواب برمی‌خیزید، از […]

بسیاری از رازهای کشف نشده‌ی بشریت به‌سادگی در مغز ما نهفته‌اند.
مغز اندامی بسیار پیچیده است که پاسخ پرسش‌های فراوانی درباره‌ی مرگ و زندگی، هوشیاری، خواب و بسیاری مسائل دیگر را دربردارد. در این مقاله به بررسی چند مورد از مسائلی می‌پردازیم که موجب اسرارآمیز شدن ذهن انسان می‌شوند.

آگاهی

زمانی که از خواب برمی‌خیزید، از محیط پیرامون خود یک درک کلی به دست می‌آورید؛ ممکن است حس کنید خورشید در حال طلوع‌کردن است و یا صدای چند پرنده را بشنوید. به‌عبارت دیگر، هوشیار می‌شوید. این مسا‌له از دیرباز فکر دانشمندان و متفکران بسیاری را به‌خود مشغول کرده‌است. اخیراً، عصب‌شناسان هوشیاری را به‌عنوان یک موضوع علمی قابل تحقیق نگریسته‌اند. مهم‌ترین معمای این موضوع تاکنون، چگونگی عملکرد ذهن برای دست‌یابی به یک مفهوم واحد انتزاعی بوده‌است.

فریزکردن بدن برای زنده‌ نگه‌داشتن مغز

زندگی جاودانه ممکن است واقعیت نداشته‌باشد اما روش پیش‌گام جدید با نام کرایونیکس (cryonics) می‌تواند به برخی مردم زندگی مجدد ببخشد!
مراکز کرایونیکس مانند Alcor Life Extension Foundation در ایالت آریزونا، بدن انسان را پس از مرگ در مخزنی پرشده با نیتروژن مایع تا حد یخ‌زدگی استخوان‌ها نگهداری می‌کنند که دمایی در حدود منفی ۱۹۵درجه‌ی سلسیوس را دارد.
هدف از انجام‌دادن این عملیات، احیای فردی است که درمان بیماری وی در زمان حاضر کشف نشده‌است و می‌توان در آینده راهی برای درمان آن یافت.
برای مثال، جنازه‌ی افسانه‌ی بیس‌بال، تد ویلیامز (Ted Williams) اکنون در یکی از مخازن Alcor Life Extension نگهداری می‌شود.
تا به اکنون هیچ‌یک از اجساد نگهداری شده در این مراکز احیا نشده‌اند چراکه تکنولوژی آن هنوز در دسترس نیست؛ به عنوان نمونه داشنمندان نمی‌دانند پروسه‌ی احیا باید در چه‌ دمایی انجام شود تا سلول‌های فرد تخریب نشوند.

میرایی

زندگی بدون مرگ تنها در افسانه‌ها وجود دارد اما چرا انسان‌ها پیر می‌شوند؟

ما با بدنی پر از مکانیسم‌های مختلف برای مبارزه با جراحت و بیماری متولد می‌شویم؛ با افزایش سن این مکانیسم‌ها به‌تدریج کارایی خود را از دست می‌دهند و باعث می‌شوند در برابر صدمات، استرس، بیماری‌ها و… بسیار آسیب‌پذیر شویم.
تئوری‌های مختلفی برای افزایش سن وجود دارد که به‌طور کلی در دو دسته جای می‌گیرند:

  • همانند سایر ویژگی‌های انسانی، منشا پیرشدن را باید در ژنتیک انسان جست‌و‌جو کرد.
  • با تفکری بدبینانه‌تر، پیر شدن هدف خاصی ندارد و ناشی‌از آسیب‌های سلولی متعددی است که درطول زندگی فرد بروز پیدا می‌کنند.

بااین‌حال، محققان عقیده دارند که عاقبت علل دقیق این مساله کشف خواهد شد.

طبیعت یا تربیت؟

در جدال مداوم بر نقش هریک از عوامل محیط و ژنتیک بر شکل‌گیری شخصیت و تفکرات ما، دانشمندان درحال پایه‌ریزی نظریه‌ای برای دربرگرفتن هریک از عوامل‌اند.
توانایی مطالعه‌ی نقش هریک از ژن‌های انسانی منشا بسیاری از رفتارها را آشکار کرده‌است که کنترل بسیار اندکی در بروز آن‌ها در محدوده‌ی توانایی ما می‌باشد با این‌حال، تاکنون بسیاری از پژوهش‌ها نیز به نقش محیط بر بروز‌ رفتارها تاکید کرده‌‌اند که قابل چشم‌پوشی نیست.

خنده

خندیدن یکی از ناشناخته‌ترین رفتار‌های انسانی است. دانشمندان دریافته‌اند در هنگام خندیدن سه بخش از مغز فعال‌تر می‌شوند: بخشی متفکر که به شما کمک می‌کند حادثه‌ی خنده‌دار را دریابید، بخشِ مربوط به کنترل حرکات که به ماهیچه‌ها فرمان تحرک می‌دهد و بخشی که مسئول ایجاد حسی همانند حس گیجی است.
بااین‌حال، دلیل دقیق این موضوع که چرا اشخاص مختلف، مسائل متفاوتی را خنده‌دار می‌یابند نامشخص است.
هم‌چنین، تحقیقاتی نشان می‌دهند خنده اغلب در پاسخ به تناقضات بروز پیدا می‌کند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید