انتشار این مقاله


کودکان نیز جُرم را مستحق مجازات می‌دانند

بر اساس مطالعات اخیر دانشمندان کودکان بالای ۸ ماه تمایل به مجازات افرادی که مرتکب جرم شده‌اند را نشان می‌دهند. این در حالیست که نوزادان کوچک‌تر علاقه به خوب بودن با یکدیگر را تحت هر شرایطی نشان می‌دهند. این بدان معناست که آن‌ها حتی در برابر فردی که شایستگی دریافت یک سیلی را نیز دارد، تمایل به خوش‌رویی […]

بر اساس مطالعات اخیر دانشمندان کودکان بالای ۸ ماه تمایل به مجازات افرادی که مرتکب جرم شده‌اند را نشان می‌دهند.

این در حالیست که نوزادان کوچک‌تر علاقه به خوب بودن با یکدیگر را تحت هر شرایطی نشان می‌دهند. این بدان معناست که آن‌ها حتی در برابر فردی که شایستگی دریافت یک سیلی را نیز دارد، تمایل به خوش‌رویی نشان می‌دهند.

این مطالعه روانشناسان را در پاسخ به معما‌های تکاملی که دهه‌هاست بی جواب مانده اند یاری می‌کند. با این حال گونه‌ای جانوری با تمایلات اجتماعی شدید مانند انسان، چگونه در برابر آسیب‌های ناشی از فریب‌خوردگی و سوء استفاده را تحمل می‌کند؟ یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، تنها ۸ ماه پس از تولد، انسان‌ها توانایی تشخیص افراد بالقوه خطرناک‌ خواهند بود.

یاری رساندن و مزاحمت

دکتر هملین و همکارانشان اخیراً موفق به کشف موضوعی جذاب شده‌اند. یافته‌های آن‌ها حاکی از تمایل کودکان به افرادیست که کار‌های جالب و خوب برای دیگران انجام می‌دهند. این در حالیست که نوزادان تنها تمایل به دیدن کار‌های خوب تنها به‌خاطر نفس خوب بودن عمل دارند.

به منظور بررسی این موضوع دانشمندان چندین آزمایش مختلف را تدارک دیدند. در یکی از این آزمایش‌ها پژوهشگران به ساخت سناریو‌ای که توسط عروسک‌های خیمه‌شب بازی انجام می‌شد پرداختند. تماشاگران این نمایش ۳۲ نوزاد با سن تقریبی ۸ ماه و ۳۲ نوزاد با سن ۵ ماه بودند. هر یک از آن‌ها به طور جداگانه به تماشای سناریو پرداخته و در انتهای داستان، تمایل خود را نسبت به عروسک مورد علاقه خود با لمس کردن آن‌ها نشان دادند.

در این دسته کاراکتر‌هایی شامل گوزن، فیل و اردک حضور داشته و در ابتدا همگی با یکدیگر خوب رفتار می‌کردند. در ادامه یکی از عروسک‌ها به‌خاطر باز کردن جعبه اسباب‌بازی‌ها با دیگر حیوانات به بحث و جدل می‌پردازد. سپس عروسک دیگر برای کمک ویا بستن درپوش جعبه به میدان نمایش وارد می‌شوند.

بررسی نتایج پژوهش حاکی از آن بود که حس عدالت‌طلبی در کودکان بزرگ‌تر از ۸ ماه به‌طور چشمگیری افزایش یافته و این فرآیند بین ۵ تا ۸ ماهگی رخ می‌دهد. همچنین در ۸ ماهگی کودکان دیدی دقیق نسبت به پدیده‌ی مقابله به مثل و سایر ارزیابی‌های پیچیده اجتماعی پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است حس عدالت‌طلبی قابل یادگیری است. با این حال زمان یادگیری سریع آن نشان از اصرار بر مجازات رفتار‌های ناهنجار داشته و بر ذاتی بودن این پدیده تأکید می‌کند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید