محققان عصب موفق شدند فوبیا را از ذهن افراد پاک کنند!

دانشمندان علم اعصاب پی برده اند که چگونه می توان ترس های خاص را از مغز بیماران با استفاده از ترکیب هوش مصنوعی AI و تکنولوژی اسکن مغز از بین برد و زندگی افراد با ترس های زمین گیر کننده را تغییر داد. این روند که رمز گشایی نوروفیدبک نامیده می شود،به هیچ تلاش آگاهانه […]

این روند که رمز گشایی نوروفیدبک نامیده می شود،به هیچ تلاش آگاهانه در بخشی از موضوع نیاز ندارد بلکه به شناسایی الگو های مغز مربوط به ترس خاص که بعدأ با یک سیستم پاداش رونویسی می شوند.

به عبارت بهتر به نظر می رسد ترس پس از درمان صحیح از بین رفته و محققان می گویند این روش در نهایت می تواند برای کمک به اختلالات استرسی پس از سانحه PTSD مورد استفاده قرار گیرد .

به گفته ی Ben Seymour از دانشگاه کمبریج:

وقتی ما یک ترس ضعیفی در مغز القاء کردیم،توانستیم با یک روش سریع و دقیق خواندن آن را با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی ارتقاء دهیم.

پس از آن، چالش برای پیدا کردن یک راه برای کاهش  یا از بین بردن خاطره ی ترس بود،بدون هیچ گونه آگاهی‌ از ترس.

تحقیق بر روی ۷ نفر داوطلب انجام شد؛دانشمندان ابتدا خاطره ی ترس را در داوطبین با یک تصویر خاص به همراه شوک الکتریکی مختصری ایجاد کردند. بعد از سه روز به آن ها مقداری پول به عنوان پاداش داده شد.در هر بار الگوی مغز یکسان کشف شد‌.  به آن ها گفته شده بود که پاداش به فعالیت مغزی آن ها بستگی دارد،اما هرگز چگونگی این روند توضیح داده نشد.

brain-scan

هدف آن ها شناسایی ارتباط الگوی AI با پاداش_به جای مورد ترسناک_حتی وقتی که تصویر آگاهانه به مغز فرستاده نمی شود‌،بود‌. در واقع ویژگی های حافظه که قبلأ برای پیش بینی شوک ترسناکی تنظیم شده بود،حال به جای آن برای مورد مثبتی پیش بینی شده بود.به گفته ی Ai Kaizum.

آزمایش واقعی برای کشف چگونگی واکنش شرکت کنندگان به هنگام نمایش تصاویر ترسناک بود،اما وقتی این اتفاق افتاد محققان هیچ نشانی از ترس یا فعالیت های پیشرفته در آمیگدال _مرکز ترس در مغز_ کشف نکردند.

در واقع به این معنی  می باشد که ما توانسته ایم حافظه ی ترس را بدون آگاهی داوطلبین در حال آزمایش کم کنیم .و این در تضاد کامل با درمان های سنتی ‘رو به رو شدن‘ است،که شامل قرار دادن افراد با اختلالات هیجانی در محیط امن است.

که اغلب این روش کار آمد است، ‘رو به رویی با ترس برای غلبه کردن بر آن ها’ پیش تر یک ایده بود که حالا گروه تحقیقی مذکور آن را ارتقاء دادند.

گرچه افراد نمونه تحت آزمایش خیلی کم بودند،محققان معتقدند روش کار جدید آن ها می تواند به افراد در غلبه کردن بر ترس هایشان کمک کند؛که خبری برای ۴-۵ درصد از افراد جمعیت که دارای فوبیا هستند، باشد.

به گفته یSeymour برای اعمال کردن این روش برای بیماران،ما نیاز به ساخت کتابخانه ای از کد های اطلاعاتی مغز از ترس های مختلف مثل ترس از عنکبوت داریم.

بنابراین در اصل بیماران می توانند جلسات منظمی برای رمز گشایی از نوروفیدبک برای از بین بردن خاطرات ترسی خود داشته باشند.

این یافته ها در Nature Human Behaviour منتشر شد.

کیمیا مطلق