انتشار این مقاله


بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی ، پا به پای هم

تاثیر بیماری های جسمی و اختلالات روانی بر کیفیت زندگی یک فرد ، در حال حاضر یک چالش بزرگ برای سیستم بهداشت و درمان محسوب می‌شود . اختلالات جسمی و روانی سیستماتیک که در سال‌های اولیه زندگی رخ می دهد ، خطر رنج بردن کودک بیمار یا نوجوان  از تحولات نامطلوب را افزایش می‌دهد . […]

تاثیر بیماری های جسمی و اختلالات روانی بر کیفیت زندگی یک فرد ، در حال حاضر یک چالش بزرگ برای سیستم بهداشت و درمان محسوب می‌شود . اختلالات جسمی و روانی سیستماتیک که در سال‌های اولیه زندگی رخ می دهد ، خطر رنج بردن کودک بیمار یا نوجوان  از تحولات نامطلوب را افزایش می‌دهد .

داده‌ها از ۶۵۰۰ نوجوان

در یک پروژه مالی توسط بنیاد ملی علوم سوئیس، یک گروه تحقیقاتی توسط PD دکتر Marion Tegethoff  با همکاری پروفسور Gunther Meinlschmidt  از دانشگاه دانشکده بازل روانشناسی ، الگوی زمانی و رابطه بین بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار داد . در مجله PLOS ONE، آنها داده ها را از یک نمونه نماینده از ۶۴۸۳ نوجوانان از ایالات متحده بین سنین ۱۳ و ۱۸ بررسی کردند.

محققان اشاره کردند که برخی از بیماری های فیزیکی بیشتر در کودکان و نوجوانانی رخ می‌دهد که قبلا از اختلالات روانی خاصی رنج می‌برده‌اند . به همین ترتیب ، برخی اختلالات روانی خاص اغلب پس از شروع بیماری‌های جسمی خاص است ، رخ می‌دهند .اختلالات عاطفی مانند افسردگی اغلب ، ورم مفاصل و بیماری‌های دستگاه گوارش و نیز اختلالات اضطرابی ، بیماری های پوستی را به دنبال خواهند داشت . ارتباط نزدیکی نیز برای اولین بار بین اختلالات صرع و اختلالات خوردن پس از آن ، شناسایی شده‌است .

صرع و اختلالات خوردن

نتایج به دست آمده بینش‌های مهمی در رابطه‌ی بین اختلالات روانی و بیماری‌های جسمی است. اخیرا انجمن‌هایی شناخته‌شده‌اند که توجه را به سمت فرآیندهایی که می‌توانند برای ریشه‌یابی بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی و نیز درمان آن‌ها مناسب باشند ؛ جلب می‌کنند .

در یکی از مطالعات قبلی ، نویسندگان شواهد یکسانی برای رابطه بین اختلالات روانی و بیماری‌های جسمی در افراد جوان ارائه داده‌بودند .

Marion Tegethoff نویسنده اصلی این پژوهش اظهار می‌کند: “برای اولین بار، ما ثابت کردیم که صرع ، خطر ابتلا به اختلالات غذا خوردن را به دنبال دارد. یک عارضه که قبلا تنها در یک مورد گزارش شده نشان می‌دهد که در زمان نزدیک به درمان صرع نیز پتانسیل اختلالات غذا خوردن وجود دارد . “

از دیدگاه سیاست‌های بهداشتی، تاکید شده‌است که باید بین درمان اختلالات روانی و بیماری‌های جسمی ،از سنین پایین ارتباط نزدیکی وجود داشته باشد.

 

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید