انتشار این مقاله


غذاهایی که باعث کاهش عمرتان می‌شوند (۱)

همۀ ما راجع به تأثیرات زیان‌بار مصرف تنقلات (Junk Food) شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی هر غذای مضری لزوماً جزو تنقلات محسوب نمی‌شود. در این مجموعه به معرفی ۲۹ مادۀ غذایی خواهیم پرداخت که عمرمان را به تاراج می‌برند و ما شاید بدون دانستن این مسئله روزانه تعداد قابل توجهی از این مواد غذایی را وارد […]

همۀ ما راجع به تأثیرات زیان‌بار مصرف تنقلات (Junk Food) شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ ولی هر غذای مضری لزوماً جزو تنقلات محسوب نمی‌شود.

در این مجموعه به معرفی ۲۹ مادۀ غذایی خواهیم پرداخت که عمرمان را به تاراج می‌برند و ما شاید بدون دانستن این مسئله روزانه تعداد قابل توجهی از این مواد غذایی را وارد رژیم غذایی خود می‌کنیم.

پاپ‌کورن آماده‌شده در مایکروویو (Microwave Popcorn)

microcorn-vdr

این دانه‌های ذرت انفجار‌یافته (!) هم ظاهر خوبی دارند و هم برای فیلم دیدن عالی هستند. با این حال هنگامی که بستۀ (یا کیسه) پاپ‌کورنی را که در مایکروویو آماده کرده‌اید می‌گشایید ماده‌ای شیمیایی موسوم به “پرفلوئورو‌اوکتانوییک اسید” (Perfluorooctanoic Acid) از خود ساطع می‌کند. مطالعات قبلی ارتباط این ماده با انواع سرطان را اثبات نموده‌اند. مصرف بی‌رویۀ این نوع پاپ‌کورن منجر به ایجاد اوردوز دی‌استیل (Diacetyl Overdose) در بدن می‌شود که برای ریه‌ها خطرناک است.

میوه‌جات خشک‌شده (Dried Fruits)

dried-fruit-vdr

برای افزایش تازگی و ماندگاری میوه‌های خشک‌شده، معمولاً مقادیری از انواع سولفیت‌ها (Sulfites) نیز استفاده می‌شود. این ترکیبات برای افراد مبتلا به “تنگی نفس” (Asthma) خطرناک هستند و در سایر افراد نیز می‌توانند منجر به بروز کهیر و عطسه‌های آلرژیک شوند (بدیهی است که میوۀ خشک‌شدۀ خانگی فاقد سولفیت است).

افزودنی‌های سالاد (Salad Dressings)

saladressing-vdr-copy

سس مایونز خوش‌مزه‌ای که در تمام فروشگاه‌ها در دسترس قرار دارد حاوی ماده‌ای به نام “سدیم کربوکسی‌متیل سلولز” (Sodium Carboxymethyl Cellulose) می‌باشد. سطوح بالای این ماده با سرطان ارتباط دارد.

ماکارونی با پنیر (Mac & Cheese)

maccheese-vdr

مجموعه رنگ‌های خوراکی که در فرآیند تولید ماکارونی‌های پردازش‌شده استفاده می‌شوند – طبق گزارش‌های CSPI – با طیف گسترده‌ای از آلرژی‌ها در ارتباط هستند.

کشک سویا (Tofu)

tofu-vdr

بر اساس نتایج تعدادی از مطالعات، مادۀ اصلی توفو – سویا – در دوز‌های بالا می‌تواند خطرناک باشد. ارتباط سویا با اختلالات غدۀ تیرویید و تعدادی از سرطان‌ها در بعضی از مطالعات مطرح شده است. سویا هم‌چنین شدیداً اصلاح ژنتیکی شده است.

کنسرو‌های سبزیجات (Canned Soups)

csoup-vdr-copy

تعدادی از کنسرو‌های سبزیجات (یا سوپ کنسرو شده) حاوی “مونوسدیم گلوتامات” (MonoSodium Glutamate) هستند؛ افزودنی شیمیایی که باعث بهبود طعم غذا و هم‌چنین افزایش اشتهای مصرف‌کننده می‌شود. مصرف زیاد غذاهای حاوی MSG می‌تواند منجر به بروز “سردردهای میگرنی” (Migraines) و تهوع (Nausea) شود.

ترشی‌جات (Pickles)

pickles-vdr

در ترشی‌جات صنعتی جهت جلوگیری از کپک‌زدگی از “سدیم بنزوات” (Sodium Benzoate) بهره می‌برند. متأسفانه این ماده برای مخمرها خطرناک بوده و منجر به بروز آسیب‌های میتوکندریایی در این شاخه از قارچ‌های تک‌سلولی می‌شود. ترشی و به خصوص آب ترشی می‌تواند باعث احتباس آب (Water Retention)، نفخ و معده‌درد شود.

سالمون پرورشی (Farmed Salmon)

farsalmon-vdr-copy

سالمون‌های پرورشی به دلیل رژیم غذایی خاص‌شان (در مراکز پرورش ماهی) سرشار از مواد سرطان‌زای “بی‌فنیل‌های پلی‌کلرینه” (Polychlorinated Biphenyls) می‌باشد که در اکثر کشورها اگر ممنوع نباشد، حداقل مصرفش محدود شده است. این ماهی‌ها هم‌چنین حاوی سویا و ۱۸۰۰ میلی‌گرم اسید‌های چرب می‌باشند.

گوشت پردازش‌شده (Processed Meats)

Sliced prosciutto di Parma on wooden board with olives and rosem

سوسیس، کالباس و سایر ترکیبات گوشتی که در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود ممکن است آلوده به نیترات‌ها باشند و در نتیجه شانس ابتلا به دیابت و اختلالات تیروییدی را افزایش دهند. لازم به ذکر نیست که گوشت‌های پردازش شده با انواع سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید