انتشار این مقاله


دانستن هفته به هفته‌ی حاملگی!

وقتی شما در می یابید که حامله هستید، احتمالا شروع به برنامه ریزی برای هفته به هفته ی آن می کنید. هرروز سوالات بیشتری در رابطه با یک حاملگی سالم برایتان پیش می آید. چه چیزهایی بخورید؟ آیا می توانید ورزش کنید؟ چه تست هایی را باید پیش از تولد نوزاد انجام دهید؟ و… اگر […]

وقتی شما در می یابید که حامله هستید، احتمالا شروع به برنامه ریزی برای هفته به هفته ی آن می کنید. هرروز سوالات بیشتری در رابطه با یک حاملگی سالم برایتان پیش می آید. چه چیزهایی بخورید؟ آیا می توانید ورزش کنید؟ چه تست هایی را باید پیش از تولد نوزاد انجام دهید؟ و…

اگر دوقلو یا چندقلو باردار هستید، ممکن است حتی سوالات بیشتری داشته باشید. چه مقدار وزن باید بگیرید؟ آیا می توانید از زخم های زودرس جلوگیری کنید؟ آیا به استراحت نیاز خواهید داشت؟ و سوالات دیگری از این قبیل که ممکن است پیش آید.

به هر حال سوالات شما و دانستن حالات هفته به هفته ی حاملگی، کمک می کند که تصمیمات مناسبی را در دوره حاملگیتان اتخاذ کرده، باید ها و نباید های تغذیه ای را یاد گرفته و اطلاعات پایه ای لازم برای حاملگی، از ورزش تا درد پشت و رابطه جنسی، را بدست بیاورید. هرچقدر سطح اطلاعاتتان بیشتر باشد، بیشتر برای مقابله با آنچه در فرارویتان قرار دارد آماده خواهید بود.

سه ماهه‌ی اول

سه ماهه ی اول بارداری، حاوی تغییرات بسیار سریعی برای شما و جنین است.

تغییرات فیزیکی سه ماهه اول برای شما ممکن است شامل حساسیت به لمس پستان، خستگی و حالت تهوع باشد. برای کودکتان نیز سه ماهه ی اول، زمانی برای رشد و پیشرفت سریع فیزیکی است. مغز، نخاع و سایر ارگان های او شروع به تشکیل کرده و قلب کودکان ضربان خود را آغاز خواهد کرد. حتی انگشتان دست و پای کودک نیز کم کم شکل پیدا می کنند.

اگر شما در سه ماهه ی اول هستید، حتما یک قرار ملاقات با مسئول سلامت خود(ماما، دکتر و…) گذاشته تا مراقبت های پیش زادی را شروع کنید. شما یاد خواهید گرفت که چه اقداماتی در طول این دوره انجام دهید و چه وقایعی را انتظار داشته باشید. این امر به شما کمک می کند که بیشترین مراقبت را نسبت به خود و نوزادتان داشته باشید.

سه ماهه‌ی دوم 

در طول سه ماهه ی دوم، شما احتمالا احساس بهتری نسبت به قبل خواهید داشت و اکنون زمان لذت بردن از حاملگیتان است. 

در طول سه ماهه ی دوم، حضور کودک شما ملموس تر خواهد بود. نشانه های سه ماهه ی دوم شامل پستان های بزرگ تر،شکم در حال رشد و تغییرات پوستی است. برای کودکتان نیز سه ماهه ی دوم معمولا مصادف با کسب توانایی های شنیدن و حرکت کردن است. در ماه بیستم، شما نصف مسیر حاملگی را طی کرده اید.

مراجعات متعدد به مسئول سلامتتان در طول سه ماهه ی دوم هم اهمیت زیادی دارد. آنچه در ذهنتان می گذرد را با وی در میان بگذارید، حتی اگر مسئله ای عجیب و بی اهمیت است.

سه ماهه‌ی سوم 

آخرین ماه های حاملگی می تواند از نظر احساسی و فیزیکی چالش برانگیز باشد. نشانه های این دوره شامل درد پشت، ورم مچ پا و اضطراب است. 

در طول این دوره کودک شما نسبتا چشمان خود را باز و بسته می کند. این رشد سریع باعث ملموس تر شدن حرکات جنینی خواهد شد. در آغاز هفته ۳۹ کودک شما کامل در نظر گرفته می شود.

در طول سه ماهه ی سوم، شما به ملاقات های خود با مسئول سلامت ادامه دهید. او احتمالا موقعیت کودک را بررسی و تغییرات گردنی را ارزیابی می کند. هرچه به روز تعیین شده برای زایمان نزدیک تر می شوید، سوالات بیشتری بپرسید. دانستن آنچه در سه ماهه ی سوم با آن روبه رو می شوید، در مراحل آخر حاملگی به شما کمک می کند.

مشکلات حاملگی

در طول حاملگی سلامت کودک شما بالاترین اولویت است. به همین دلیل مشکلات حاملگی می تواند بسیار خطرناک باشد. 

اگر از یک بیماری مزمن چون دیابت، صرع یا افسردگی رنج می برید، چگونگی تأثیر این شرایط بر حاملگی شما و مشکلات پیش رو را در این مسیر فهمیده و درک کنید. ممکن است که معاینات کم فاصله یا تغییر در برنامه درمانی، برای جلوگیری از مشکلات بارداری نیاز باشد.

در موارد دیگر مشکلات حاملگی چون دیابت بارداری، ممکن است آنچه را که به ظاهر یک حاملگی سالم بوده، دچار مشکل کند. نگرانی دیگری که برای همه می تواند مشکل ساز باشد، سقط شدن جنین است.

درهرحال با وجود اینکه مشکلات حاملگی ممکن است بر روی ذهنتان خیلی اثر بگذارد، به یاد داشته باشید که راه های بسیاری برای تقویت حاملگی سالمتان وجود دارد. روی مسئول سلامتتان برای اتخاذ بهترین تصمیمات در این دوران حساب کنید.

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید