انتشار این مقاله


افزایش مصرف سیگارهای الکترونیکی

بخار تولید شده در اثر مصرف سیگار الکترونیکی بوسیله‌ی  دانش‌آموزان دبیرستانی در آمریکا ۹۰۰% افزایش یافته‌است. براساس گزارش‌های جراحی عمومی در آمریکا ،افزایش مصرف سیگار الکترونیکی بین نوجوانان باعث ایجاد نگرانی شده‌است. جراح عمومی Vivek Murthyدر روز سه‌شنبه اعلام کرد: “سیگار الکترونیکی تا سال ۲۰۱۲ نادر بود اما بعد از آن رایج‌ترین کالای دخانیات در […]

بخار تولید شده در اثر مصرف سیگار الکترونیکی بوسیله‌ی  دانش‌آموزان دبیرستانی در آمریکا ۹۰۰% افزایش یافته‌است.

براساس گزارش‌های جراحی عمومی در آمریکا ،افزایش مصرف سیگار الکترونیکی بین نوجوانان باعث ایجاد نگرانی شده‌است.

جراح عمومی Vivek Murthyدر روز سه‌شنبه اعلام کرد:

“سیگار الکترونیکی تا سال ۲۰۱۲ نادر بود اما بعد از آن رایج‌ترین کالای دخانیات در بین جوانان شد.”

براساس گزارشات بخار تولید شده در اثر مصرف سیگار الکترونیکی در بین دانش‌آموزان آمریکایی ۹۰۰% افزایش یافته و براساس گفته‌های Murthy این سیگار الکترونیکی نسل جدید را در معرض اعتیاد به نیکوتین و تنباکو وبیماری ‌های مربوط به این دو قرارداده‌است.

Murthyدر یک کنفرانس مطبوعاتی همزمان با انتشار گزارش گفت که سیگار الکترونیکی شامل تنباکو نمی شود اما در عوض دارای نیکوتین و طعم‌دهنده و مواد‌شیمیایی دیگر است این سیگار همچنین حاوی حرارت برای ایجاد بخارآب است. اما قرارگرفتن در معرض نیکوتین باعث ایجاد اختلالاتی در مغز نوجوانان که درحال رشد هستند می شود.این اختلالات شامل عدم تمرکز، اختلالات خلقی ،کاهش کنترل تکانه و عدم یادگیری می شود.

۱۶%از دانش‌آموزان دبیرستانی ازاین سیگار استفاده کرده و ۴۰%از آن‌ها تلاش برای استفده از این سیگار کرده‌اند. Benard Dryer رئیس آکادمی اطفال کودکان در همان کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این رقم سرسام‌ آور است.

هرجند مصرف سیگار‌های معمولی در دهه‌های اخیر به طور چشمگیری  در ایالات متحده کاهش یافته‌است .در این گزارش تاکید شده که استفاده از سیگار الکترونیکی که بااستفاده از محصولات تنباکو است وهم‌چنین دیدگاه مردم که سیگار‌های الکترونیکی کم ضررتر از سیگار‌های معمولی است،می تواند منجر به افزایش استفاده از آن بشود.

 Tyra  Nicoloyشانزده ساله اهل مکزیک نیز در این جلسه صحبت کرد و گفت که از اول دبیرستان  استفاده از این سیگاررا شروع کردم؛ چراکه عطر و طعم آن را دوست داشتم اما نمی‌دانستم که این سیگار حاوی نیکوتین است و فکر می‌کردم فقط از بخارآب تشکیل شده‌است.

اما این گزارش باعث انتقاد از محققان در انگلیس شد از جمله کسی که به انتقاد پرداخت Peter Hajek،مدیر تحقیقات وابستگی به دخانیات در دانشگاه Queen Maryدر لندن است. ایشنا در مرکز رسانه‌ی علم گفت نتیجه گیری گزارش جدید با آنچه داده‌های واقعی نشان می‌دهد تطابق ندارد و هم‌چنین این درست نیست که سیگار الکترونیکی محصول تنباکو است یا اینکه بخار تولیدشده توسط سیگار الکترونیکی کودکان به سیگار کشیدن فریب بدهد یا اینکه باعث ایجاد وابستگی در افراد غیر سیگاری بشود.

Hajek گفت:

“در راه رفتن هوشیاری نیاز است اما سیگار الکترونیکی دروازه‌ای یکسان برای سیگار کسیدن بر روی بزرگسالان و نوجوانان باز کرده‌است.”

براساس گفته های Murthy، تیم تحقیقات در مورد اینکه این سیگار می‌ ‌تواند باعث ترک سیگار معمولی بشود یا نه،بهجواب  درست علمی در این مورد دست نیافته است.

 

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید