انتشار این مقاله


درمان پارگی رباط

رباط‌ها، استخوان را به استخوان وصل می‌کنند و زیر تاندون ها قرار دارند. رباط‌ها باعث می‌شوند مفاصل در‌ چندین جهت حرکت کند. برای مثال رباط ها در مفصل لگن باعث می‌شوند مفصل در تمامی جهات جابجا شود. در مجموع نحوه حرکات مفصل به نوع اتصال مفصل و رباط ها بستگی دارد. رباط ها هم بین استخوان […]

رباط‌ها، استخوان را به استخوان وصل می‌کنند و زیر تاندون ها قرار دارند. رباط‌ها باعث می‌شوند مفاصل در‌ چندین جهت حرکت کند. برای مثال رباط ها در مفصل لگن باعث می‌شوند مفصل در تمامی جهات جابجا شود. در مجموع نحوه حرکات مفصل به نوع اتصال مفصل و رباط ها بستگی دارد. رباط ها هم بین استخوان ها قرار دارند و هم در کناره مفصل و زیر تاندون‌ها و وظیفه آنها همان اتصال استخوان‌ها و محکم نگه‌داشتن اجزای استخوانی مفصل کنار یکدیگر است.

رباط‌ها در صورتی که تحت فشار قرار گیرند تغییر شکل می‌دهند و با برداشته شدن فشار به حالت اول باز می‌گردند. اما باید توجه داشت که درصورت کشیدگی، پارگی و تحت فشار ماندن بیش از اندازه، رباط‌ها دیگر قادر نیستند به حالت ابتدایی خود بازگردند. به همین دلیل است که آسیب های مفصلی را باید جدی گرفت. به محض هرگونه جابجایی در مفصل «دررفتگی» سریعاً باید نسبت به جا انداختن مفصل اقدام شود. سلول‌های رباط مانند بسیاری دیگر از عضلات بعد تولد افزایش نمی‌یابد. لایه زایای رباط‌ها در نزدیکی محل اتصال رباط به استخوان قرار دارد.

یکی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌های رباطی مربوط به رباط صلیبی است. رباط صلیبی در قسمت داخلی مفصل زانو قرار دارد و دو نوع است: رباط صلیبی جلویی یا ACL و رباط صلیبی عقبی یا PCL. البته دو رباط متقاطع طرفی هم در زانو وجود دارند. آسیب دیدگی این دو نوع رباط صلیبی ممکن است کشیدگی یا پارگی باشد. هر دو نوع آسیب رباط صلیبی با MRI قابل تشخیص می‌باشد. کشیدگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی درمان می‌شود. اما پارگی وضع دیگری دارد.

سه روش عمده برای درمان پارگی رباط‌ها وجود دارد:

الف) فیزیوتراپی

physiotherapy_tendon_rupture_virtualdr-ir

 در صورت پارگی خفیف با تمرین های بازتوانی و فیزیوتراپی و استراحت، بافت اسکار جای قسمت پاره شده را میگیرد. این شیوه درمانی نیاز به مراقبت بسیار زیاد تا سالها پس از پارگی دارد.

ب) جراحی

در صورتی که پارگی شدید باشد جراحی صورت میگیرد. در جراحی دو قسمت رباط را بهم بخیه میزنند. قبل یا بعد از عمل نیاز به فیزیوتراپی و تمرین های بازتوانی می‌باشد.

پ) رباط مصنوعی

این روش، روشی نو و تازه برای درمان پارگی رباط است و نیاز به جراحی دارد. در هنگام جراحی رباط مصنوعی را روی رباط سالم قرار میدهند. رباط مصنوعی از پلیمرهایی نظیر پلی آکریلو نیتریل، پلی سدیم استیرن سولفانات و پلی پروپیلن. محققان مجموعه LARS فرانسه درحال تحقیق برروی مدل ها و روش های جدید برای گسترش این تکنولوژی می‌باشد.

باید توجه داشت که پس از جراحی محل مفصل باید تا مدتی بی حرکت بماند.

بیشتر مشکلات رباط ها در بدن مانند رباط های زانو شناسایی و درمان می‌شوند. شایع ترین مشکل رباط ها همان کشیدگی بیش از حد است که با ورزش های مخصوص و فیزیوتراپی قابل درمان می‌باشد. همچنین آسیب رباط در زانو بیشتر از سایر نقاط رخ میدهد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید