انتشار این مقاله


بهترین تصاویر علمی هفته (۴)

همانطور که می‌توانید از اخبار بروزترین مقالات علمی در وبسایت دکتر مجازی آگاه باشید، بهترین تصاویر علمی هفته را نیز می‌توانید یکشنبه‌‌ها  در وبسایت دکتر مجازی مشاهده کنید. کوچک‌ترین آدم‌برفی جهان این آدم‌برفی که چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در Tumblr به افتخار تحول زمستان ترفیع گرفت، فقط ۳ میکرون طول دارد که آن را به  کوچکترین آدم‌برفی […]

همانطور که می‌توانید از اخبار بروزترین مقالات علمی در وبسایت دکتر مجازی آگاه باشید، بهترین تصاویر علمی هفته را نیز می‌توانید یکشنبه‌‌ها  در وبسایت دکتر مجازی مشاهده کنید.

کوچک‌ترین آدم‌برفی جهان

worlds_smallest_snowman-virtualdr-ir
این آدم‌برفی که چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در Tumblr به افتخار تحول زمستان ترفیع گرفت، فقط ۳ میکرون طول دارد که آن را به  کوچکترین آدم‌برفی در جهان تبدیل کرده است. بدن این آدم‌برفی از کره‌های سیلیکایی که برشی دقیقاً به اندازه‌ی ۰.۹ میکرون می‌باشد، تشکیل شده و توسط اسکن شعاعی الکترونی در کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند. از این روش اغلب برای ساخت اشکال بسیار ریز و منحصر به فرد استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بینی آدم‌برفی نیز از پلاتینیوم ساخته شده است.

تنوع زیستی واقعاً می‌تواند زیبا باشد!

_3_tylototriton_anguliceps_virtualdr-ir
سوسماری که در اینجا می‌بینید، Tylototriton anguliceps نام دارد و یکی از ۱۶۳ جانوری است که در رودخانه‌ی Mekong در آسیای جنوبی یافت می‌شوند. این سوسمار ردیفی جدید از گونه‌ها را در سال ۲۰۱۵ به وجود آورد.

اختاپوس کَسپر در خطر است

ghost_octopus-virtualdr-ir

این اختاپوس روح‌مانند سال گذشته در سواحل هاوایی کشف شد ولی اکنون دانشمندان بر این باورند که می‌تواند در خطر باشد. این اختاپوس‌ها تخم‌های خود را روی نوعی مخصوص از اسفنج‌ که بر ذرات منگنز زندگی می‌کند، رشد می‌دهند. منگنز در حال حاضر ماده‌ی معدنی ارزشمندی است؛ چون در ساخت گوشی‌های تلفن همراه و دیگر گجت‌ها کاربرد دارد. در حال حاضر چون مقداری کافی از این عنصر در سطح زمین وجود دارد، این جانوران ایمن هستند ولی دانشمندان درباره‌ی ادامه‌ی این روند تردید دارند.

غواص شبه‌انسان

mjg0ndewmq
چه کسی بهتر از انسانی که در واقع انسان نیست می‌تواند یک سایت باستانی زیر دریا با موقعیتی خطرناک را جستجو کند؟! محققان استنفورد این ربات انسان‌نمای هیبریدی را ساخته‌اند که می‌تواند خود را به اعماق خطرناک اقیانوس برساند و انسان را از این کار پرخطر بی‎‌نیاز سازد. برخلاف دیگر ربات‌های مشابه که بیشتر شبیه جعبه و فاقد چالاکی هستند، این مورد دو دست دارد که می‌توان به طور ظریفی آن‌ها را در زیر دریا کنترل نمود.

برف بیابان

morocco_etm_2016354-virtualdr-ir
بعضی از صحراها که در ارتفاعات بسیار بالاتری هستند به طور دائم از برف پوشیده می‌باشند ولی خیلی کم پیش می‌آید که صحرای بزرگ آفریقا لطافت برف کریسمس را حس کند! این هفته این بیابان با  برف پوشیده شد که توسط ماهواره‌ها بر فراز آسمان ثبت گردید. آخرین باری که دانشمندان بارش برف را در این ناحیه ثبت کرده بودند، فوریه‌ی ۱۹۷۹ بود. درباره‌ی این آب‌وهوای عجیب و دیگر روزهای برفی می‌توانید اینجا بیشتر بخوانید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید