انتشار این مقاله


کلسیفیکاسیون‌های پستان

کلسیفیکاسیون‌های سینه به ذرات کلسیمی در این بافت اطلاق می‌گردد. این ذرات به شکل نقاط سفید یا رگه‌هایی در ماموگرام‌ها ظاهر می‌گردند ولی هنگام بررسی بافت پستان احساس نمی‌شوند. مشاهده‌ی این ذرات در ماموگرام‌ها شایع و بخصوص پس از یائسگی رایج می‌باشد. با این که کلسیفیه شدن در پستان معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم می‌باشد ولی […]

کلسیفیکاسیون‌های سینه به ذرات کلسیمی در این بافت اطلاق می‌گردد. این ذرات به شکل نقاط سفید یا رگه‌هایی در ماموگرام‌ها ظاهر می‌گردند ولی هنگام بررسی بافت پستان احساس نمی‌شوند.

مشاهده‌ی این ذرات در ماموگرام‌ها شایع و بخصوص پس از یائسگی رایج می‌باشد. با این که کلسیفیه شدن در پستان معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم می‌باشد ولی برخی از الگوهای آن، مثل خوشه‌های سفت یا شکل‌های نامنظم، شاید نشان‌دهنده‌ی سرطان سینه یا تغییرات پیش از سرطان در این بافت باشد.

روی یک ماموگرام، ذرات کلسیمی می‌تواند به شکل ماکروکلسیفیکاسیون‌ یا میکروکلسیفیکاسیون‌ خود را نشان دهد. نوع اول به صورت نقاط یا خطوط سفید بزرگ دیده می‌شوند. تقریباً همیشه غیرسرطانی بوده و نیازی به تست‌های بیشتر ندارد. میکروکلسیفیکاسیون‌ به شکل لکه‌های ظریفی شبیه دانه‌های نمک دیده می‌شود. این‌ها نیز معمولاً غیرسرطانی هستند ولی برخی از الگوهای آن می‌تواند علامتی زودهنگام از سرطان باشد.

breast-calcifications-virtualdr-ir
اگر کلسیفیکاسیون‌های پستان در ماموگرام اولیه مشکوک به نظر بیاید، آزمایش‌های دیگری برای داشتن نگاهی نزدیک‌تر ترتیب داده خواهد شد. اگر ماموگرام‌های ثانویه نیز نگرانی‌هایی به وجود بیاورد، احتمالاً بیوپسی بافت سینه برای مطمئن شدن از تشخیص ترتیب داده می‌شود.

دلایل

بعضی از اوقات کلسیفیکاسیون‌ها سرطان پستان را نشان می‌دهند؛ مثل کارسینومای مجرایی در محل (DCIS) ولی بیشتر موقعیت‌هایی که با دیدن این نشانه همراه هستند، نشان‌دهنده‌ی عوارض خوش‌خیم می‌باشند. دلایل ممکن برای داشتن این نشانه شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرطان سینه
  • کیست‌های پستان
  • فیبروآدنوما (توده‌ای خوش‌خیم و توپر که بیشتر در زنان جوان شایع است).
  • ترشحات سلولی یا دبریس
  • کارسینومای مجرایی در محل
  • آسیب‌ها یا جراحی‌های قبلی پستان (نکروز چربی)
  • رادیوتراپی گذشته برای سرطان
  • کلسیفیکاسیون پوستی (درمال) یا عروق خونی (وسکولار)

محصولاتی که حاوی برخی مواد یا فلزات پرتونارسان هستند؛ مثل دئودورانت‌ها، کرم‌ها یا پودرها شاید نشانه‌ای شبیه کلسیفیکاسیون‌های ماموگرام نشان دهند که مداخله را چه دلیل اصلی خوش‌خیم باشد چه تغییرات سرطانی، سخت‌تر نیز خواهد کرد. به همین خاطر هنگام ماموگرافی نباید از هیچ نوع محصول مراقبی برای پوستی استفاده کرد.

زمان مراجعه به پزشک 

اگر رادیولوژیست شما به ارتباط بین کلسیفیکاسیون‌های سینه و تغییرات سرطانی یا سرطان سینه مشکوک باشد، شاید به ماموگرام دیگری با بزرگنمایی بیشتر نیاز وجود داشته باشد. همچنین تهیه‌ی نمونه از بافت سینه نیز می‌تواند به تشخیص کمک نماید.

همچنین ممکن است رادیولوژیست برای بررسی تغییرات به ماموگرام‌های قبلی نیز نیاز پیدا کند. اگر کلسیفیکاسیون‌های سینه به نظر بیاید که به دلیل عوارض خوش‌خیم ایجاد شده‌اند، احتمالاً فالوآپ دیگری پس از ۶ ماه به منظور تهیه‌ی ماموگرام‌هایی با دید بهتر ترتیب داده شود. رادیولوژیست تصویر را از لحاظ تغییرات در شکل، اندازه و تعداد کلسیفیکاسیون‌ها و یا عدم تغییر آن‌ها بررسی خواهد کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید