انتشار این مقاله


اختلال عملکرد شیپور استاش

شیپور استاش (Eustachian tube)، لولۀ باریکی است که گوش میانی را به پشت بینی متصل می‌کند و وظیفۀ متعادل کردن فشار هوا در دو طرف پرده گوش را برعهده دارد. اختلال عملکرد شیپور استاش (Eustachian tube dysfunction/ETD) به معنی انسداد لوله یا کارکرد نادرست آن است؛ پس هوا به گوش میانی راه پیدا نمی‌کند و […]

شیپور استاش (Eustachian tube)، لولۀ باریکی است که گوش میانی را به پشت بینی متصل می‌کند و وظیفۀ متعادل کردن فشار هوا در دو طرف پرده گوش را برعهده دارد.

اختلال عملکرد شیپور استاش (Eustachian tube dysfunction/ETD) به معنی انسداد لوله یا کارکرد نادرست آن است؛ پس هوا به گوش میانی راه پیدا نمی‌کند و هوا در بخش خارجی پرده گوش بیشتر از بخش داخلی شده، پردۀ گوش را به سمت داخل گوش هل می‌دهد درنتیجه اعصاب پرده گوش تحت تأثیر قرار گرفته و در اثر برخورد امواج صوتی به خوبی مرتعش نمی‌شود.

علامت اصلی این عارضه اختلال در شنوایی می‌باشد. از سایر علائم، می‌توان به درد گوش، احساس پُری در گوش، وزوز گوش (احساس شنیدن صدای زنگ در گوش) و سرگیجه اشاره کرد.

سرماخوردگی شایع‌ترین علت مسدود شدن شیپور استاش است. عفونت سینوس‌ها و آلرژی بینی نیز جزو علل شایع انسداد استاش هستند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که گرفتگی بینی باعث گرفتگی گوش هم می‌شود. علائم می‌تواند تا چند ساعت یا چند هفته باقی بماند که به عوامل متعددی بستگی دارد. این علائم به احتمال زیاد در عرض چند ساعت یا چند هفته رفع می‌شوند و همان‌طور که نشانه‌ها رفع می‌شود شنوایی بهتر می‌شود و این اختلال در شنوایی برای مدت زمان کوتاهی پیش می آید.

در ادامه، به بررسی ببیشتر این عرضه می‌پردازیم.

http://www.aparat.com/v/CHnlE
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. با سلام.
    مطالب و کلیپ مربوط به درمان شیپور استاش خیلی شفاف و مفید هستند من ضمن سپاس از انتشار این اطلاعات موفقیت روزافزون برایتان آرزومندم. خیلی از افراد گرفتگی گوش بالاخص بهنگام سرماخوردگی را فقط ناشی از عفونت پشت پرده می پندارند و فوت کردن درگلو بابینی بسته را صرفا جهت بیرون راندن پرده گوش میدانند در صورتیکه با آگاهی از مطالب فوق بهتر و درست به درمان می پردازند

دیدگاهتان را بنویسید