انتشار این مقاله


بیرون‌زدگی نخاع (Spina Bifida)

شکاف مادرزاد مهره‌ها به‌صورت آشکار یا پنهان را بیرون‌زدگی نخاع یا اسپینا بیفیدا (Spina bifida) می‌گویند. بیرون‌زدگی نخاع نقص مادرزادی لوله عصبی/نخاع و بیرون‌زدگی نخاع از حفره باز (بسته نشده) در ستون فقرات است. این نقص مادرزادی لوله عصبی با درجات صدماتی کاملاً متفاوت شکل می‌گیرد و می‌تواند کم و بیش بدون اثر بروی تکامل […]

شکاف مادرزاد مهره‌ها به‌صورت آشکار یا پنهان را بیرون‌زدگی نخاع یا اسپینا بیفیدا (Spina bifida) می‌گویند. بیرون‌زدگی نخاع نقص مادرزادی لوله عصبی/نخاع و بیرون‌زدگی نخاع از حفره باز (بسته نشده) در ستون فقرات است. این نقص مادرزادی لوله عصبی با درجات صدماتی کاملاً متفاوت شکل می‌گیرد و می‌تواند کم و بیش بدون اثر بروی تکامل بچه بوده یا که عامل فلج او گردد. زمان ایجاد این نقص در جنین بین روزهای ۲۲ تا ۲۸ام بارداری است یعنی دورانی که لوله حامل عصب نخاع در جنین شکل می‌گیرد. کمر باز می‌تواند منجر به بی اختیاری ادرار و مدفوع شود و در حدود ۳۰٪ از این نوزادان دچار عقب ماندگی ذهنی می‌شوند.

Spina_bifida-virtualdr
medichere.com‏©‏

این نقص جنین را امروزه می‌توان پس از تشخیص با عمل جراحی در روی جنین در شکم مادر برطرف کرد. در غیراین صورت بایستی عمل جراحی به دلایل بهداشتی و خطر از کار افتادن کلیه‌ها فوراً پس از تولد انجام بگیرد.

http://www.aparat.com/v/xQZdn
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید