انتشار این مقاله


زیر ذره‌بین؛ ژل ضدعفونی‌کنندۀ دست

ضد عفونی کننده دست یا هند سنیتایزر (Hand Sanitizer) یک نوع ضدعفونی کنندۀ مکمل یا جایگزین برای شستن دستان با آب و صابون است. این نوع ضدعفونی کننده به شکل‌های مختلفی از جمله فوم، ژل و محلول مایع دیده می‌شود. از مهم‌ترین محتویات آن می‌توان به ایزوپروپیل الکل، اتانول،۱-پروپانول و یا پوویدون آیوداین، پلی‌آکریلیک اسید، […]

ضد عفونی کننده دست یا هند سنیتایزر (Hand Sanitizer) یک نوع ضدعفونی کنندۀ مکمل یا جایگزین برای شستن دستان با آب و صابون است. این نوع ضدعفونی کننده به شکل‌های مختلفی از جمله فوم، ژل و محلول مایع دیده می‌شود. از مهم‌ترین محتویات آن می‌توان به ایزوپروپیل الکل، اتانول،۱-پروپانول و یا پوویدون آیوداین، پلی‌آکریلیک اسید، گلیسیرین، پروپیلن گلیکول و اسانس گیاهان اشاره کرد. الکل موجود در سنتایزر، تاثیر بیشتری از آب و صابون برای از بین بردن میکروب‌ها دارد و در عین حال به اندازه آب و صابون باعث خشکی دست‌ها نمی‌شود. اما از طرفی استفادۀ مکرر و مداوم از این ژل‌ها احتمالاً مقاومت عوامل بیماری‌زا در برابر مواد آنتی‌باکتریال‌ و آنتی‌بیوتیک‌ را افزایش می‌دهد.

صابون‌های معمولی باعث کنده‌شدن عوامل میکروبی از محل می‌شوند، درحالی که ضدعفونی‌کننده‌های دست، عوامل میکروبی را از بین می‌برند.

در ویدئوی زیر، به بررس مزایا و معایب استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کنندۀ دست و دلیل پرطرفدار بودن آنها می‌پردازیم.

http://www.aparat.com/v/lIhvu
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید