انتشار این مقاله


آیا چیلی ( فلفل قرمز) می تواند باعث طولانی تر شدن عمر شود؟

در طی شواهد بدست آمده از یک تحقیق ۱۹ ساله بر روی تاثیر فلفل قرمز یا همان چیلی بر روی کاهش بیماری های قلبی به میزان ۱۲%، محققان اظهار کردند افرادی که چیلی مصرف می کنند عمر طولانی تری دارند. به گفته ی دکترKeith Ayoob از دانشگاه آلبرت اتیشتین نیویورک ، این ادعا نا مشخص […]

در طی شواهد بدست آمده از یک تحقیق ۱۹ ساله بر روی تاثیر فلفل قرمز یا همان چیلی بر روی کاهش بیماری های قلبی به میزان ۱۲%، محققان اظهار کردند افرادی که چیلی مصرف می کنند عمر طولانی تری دارند. به گفته ی دکترKeith Ayoob از دانشگاه آلبرت اتیشتین نیویورک ، این ادعا نا مشخص است که آیا خوردن چیلی واقعا عمر را طولانی می کند و یا افرادی که چیلی مصرف میکنند تغذیه سالم تری دارند؟! دلایل زیادی برای افزودن چیلی به رژیم غذایی وجود دارد؛ چیلی پر از آنتی اکسیدان است که علیرغم سایر شرایط، باعث می شود عمر بدن طولانی تر شود.

محققان در طول تحقیق پرونده ی ۱۶۰۰۰ نفر را که بین سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ در تحقیق سازمان ملی مواد غذایی(NHANES)  شرکت داشتند بررسی کردند. مشاهده شد که بعد از ۱۹ سال بررسی، ۲۲% از افرادی که چیلی مصرف می کردند فوت شده اند! و در مقابل ۳۴% از افرادی که چیلی مصرف نمی کردند به مرگ دچار شده اند! محققان چند آنالیز  دیگر هم برای اطمینان خاطر انجام دادند که شامل بررسی سطح تحصیلات، قومیت، رژیم غذایی و سبک زندگی افراد شرکت کننده بود. با وجود بررسی این فاکتور ها، باز هم مشخص شد که خوردن چیلی باعث افزایش نسبی طول عمر می شود. اما چگونگی عملکرد چیلی بر روی بدن برای افزایش عمر آن محققان را بر آن داشته تا نظریاتی مطرح کنند.

یکی از این احتمالات، وجود ماده ای به نام کاپسایسین capsaicin در چیلی است. عماکرد کاپسایسین در جلوگیری از چاقی و بیماری های قلبی عروقی مشخص شده است. علاوه بر این، کاپسایسین دارای خاصیت ضد میکروبی است و حاوی مقادیر زیاد ویتامین های گروه B و ویتامین C و نوعی ترکیب است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود.

دکتر Chopan معتقد است که این اطلاعات نمی تواند به طور دقیق مبنی بر افزایش عمر با چیلی شوند. محققان باید دو گروه با شرایط و فاکتور های یکسان مورد مطالعه قرار گیرندف به یک گروه چیلی خورانده شود و به گروه دیگر، ماده ی مشابه آن و در نهایت هر گونه تغییر در سلامتی و مرگ افراد دو گروه را مورد مقایسه قرار دهند تا درستی این ادعا اثبات شود.

به گفته ی محققان این پروژه محدودیت های زیادی داشت. به طور مثال، ممکن است شرکت کنندگان در طول دوره ی آزمایش NHANES عادات غذایی خود را تغییر داده باشند و شاید اصلا به طور منظم و طبق برنامه چیلی مصرف نکرده اند!

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید