انتشار این مقاله


احمقانه‌ترین رژیم‌های غذایی در گذر زمان

رژیم‌های غذایی زودگذر می‌آیند و می‌روند. در ابتدا رژیم‌گیرندگان قسم می‌خورند که این طرح و نقشه جدید تاثیرگذار است و باعثث کاهش وزن و احساس بهتر در فرد می‌شود. بعد از آن تحقیقاتی در این زمانی شروع می‌شود و به این افراد می‌گوید که این رژیم غذایی می‌تواند موجب افراط در کاهش وزن و حذف […]

رژیم‌های غذایی زودگذر می‌آیند و می‌روند. در ابتدا رژیم‌گیرندگان قسم می‌خورند که این طرح و نقشه جدید تاثیرگذار است و باعثث کاهش وزن و احساس بهتر در فرد می‌شود. بعد از آن تحقیقاتی در این زمانی شروع می‌شود و به این افراد می‌گوید که این رژیم غذایی می‌تواند موجب افراط در کاهش وزن و حذف شدن یک گروه کامل از مواد غذایی بشود. در آخر، نارضایتی این افراد را موجب می‌‌شود به دلیل اینکه نه تنها وزنی کم نکردن بلکه مقداری وزن آنها بیشتر هم شده است هنگامی که رژیم غذایی را تکمیل کردند و علاوه براین بعضی مشکلات در حوزه سلامت جسم هم برای آن‌ها ایجاد شده‌ است. سالم‌ترین راه کاهش وزن طولانی مدت این است که به صورت متعادل و کامل غذا بخوریم و نه اینکه بعضی از رژیم‌های غذایی کوتاه مدت و افراطی را امتحان بکنیم.

برای دست‌یابی به یک رژیم غذایی سالم؛ نکته مهم این است که از هر ۵ گروه مواد غذایی اصلی موادی را بخوریم: پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، سبزیجات، گوشت و چربی. همه‌ی این گروه‌های غذایی برای سلامت جسم اهمیت بالایی دارند، البته در محدوده‌ی مصرف مشخصی. دو رژیم غذایی محبوب “ساحل جنوبی” و “اتکین” تقریبا گروه کربوهدرات را از رژیم غذایی حذف کرده‌اند. در حالی که ازدیاد کربوهیدرات می‌تواند موجب تولید چربی در بدن بشود، اما بعضی از این کربوهیدرات‌ها کاملا ضروری هستند برای تامین انرژی مغز و عضلات. یکی دیگر از این نوع رژیم‌ها، Master Cleanse است؛ در این رژیم به جای تمامی مواد غذایی ازشربت‌ها استفاده می‌کنیم که موجب کاهش وزن بطریق سوزاندن چربی اضافه می‌شود. با این حال، مصرف نکردن غذاهای جامد می‌تواند موجب علائم و بیماری‌هایی در انسان بشود، مانند اسهال، سرگیجه، سردرد و بوی بد دهان. افزون بر این‌ها، اگر شما همچنان بر روی رژیم طولانی مدت مصرف شربت‌ها تاکید بکنید و آن را اجرا بکنید، احتمالا شما با کمبود پروتئین و کلسیم مواجه خواهید شد.

محصولات رژیمی سال‌هاست تولید می‌شود و قول می‌دهند که یک درمان معجزه‌آسا را در مورد کاهش سریع وزن بدون تلاش خاصی را انجام بدهند. در دهه ۱۹۲۰، به مشتری‌های با اضاقه وزن قول داده شد که اگر آنها بدن خودشان را با “صابون معجزه‌آسا” بشویند، این عمل موجب کاهش سریع وزن آنها می‌شود. رژیم tapeworm(خوردن نوعی کرم) یکی دیگر از مثال‌هایی است که چگونه مردم سعی کردند وزن خود را کاهش بدهند بدون اینکه تغییری در شیوه غذایی خود ایجاد بکنند و میزان دریافتی بدنشان را کاهش بدهند. رژیم‌گیرندگان اشتباها بر این باور بودند که اگر آنها این کرم را بخورند، این کرم در داخل بدن آنها چربی اضافه را می‌خورد. متاسفا ثابت شد که استفاده از این روش نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه می‌تواند خطرات جدی‌ای به همراه ساید افکت‌های ناخواسته ایجاد بکند. یکی دیگر از روش‌های کاهش وزن بدون درد، استفاده از روش کمربند‌های لاغری(نوع لرزان آن) است که توسط دکتری سوئدی معرفی شد در دهه ۱۹۵۰. این کمربند می‌بایست ما را از شر چربی ذخیره شده در نواحی مخنلف خلاص بکند اما نتوانست آنگونه که گفته می‌شد موثر واقغ شود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید