انتشار این مقاله


ضرب‌آهنگ ۳: کلایدرمن؛ راوی داستان عشق

موسیقی به عنوان هنری دلنشین و آمیخته با روان، بخشی از زندگی هر فردی را به خود اختصاص می‌دهد. همانطور که هر شخص سعی در تأمین نیاز‌های جسمانی خود با تغذیه صحیح مواد مغذی دارد، جامعه‌ی پر هیاهوی اطرافمان نیازی اجتناب‌ناپذیر برای غنی‌سازی روح و روانمان را ایجاد کرده است. بی‌شک موسیقی با توانایی اثرگذاری […]

موسیقی به عنوان هنری دلنشین و آمیخته با روان، بخشی از زندگی هر فردی را به خود اختصاص می‌دهد. همانطور که هر شخص سعی در تأمین نیاز‌های جسمانی خود با تغذیه صحیح مواد مغذی دارد، جامعه‌ی پر هیاهوی اطرافمان نیازی اجتناب‌ناپذیر برای غنی‌سازی روح و روانمان را ایجاد کرده است. بی‌شک موسیقی با توانایی اثرگذاری بر روان و سایر تشکیلات حیاتی، غذایی دلنشین برای روح انسان خواهد بود.

دکتر مجازی با همت تمامی اعضای خود و با بهره‌گیری از منابع معتبر علمی سعی در ارائه تازه‌های دنیای علم به کاربران فهیم خود داشته است. در این میان با توجه به ارزش هنر در زندگی بشری تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه برنامه‌ریزی شده‌ای از مقالات، تحت عنوان «ضرب‌آهنگ» مرتبط با دنیای موسیقی به کاربران خود می‌باشد. این مجموعه گنجینه‌ای برای بزرگداشت هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی کلاسیک و ارائه برترین آثار آن‌ها خواهد بود. در کنار موارد فوق به تأثیرات عمیق پزشکی و روان‌شناختی موسیقی بر بدن خواهیم پرداخت. امید است شما نیز ما را در این راه زیبا همراهی نمایید.


Philippe Pagès، با نام هنری ریچارد کلایدرمن، در ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ در پاریس چشم به جهان گشود. پدر او پیانیست بود و بدین ترتیب اصول اولی موسیقی را از پدر خود فراگرفت. در ۱۱ سالگی به کنسروانوار پاریس راه یافت و در ۱۶ سالگی جایزۀ پیانیست برتر را از‌آن خود کرد. در شرایطی که به نظر می‌رسید “فلیپه”ی جوان مسیر خود به‌عنون یک پیانیست کلاسیک را پیدا کرده‌است، وی به همراهی چند تن از دوستان خود تضمیم به تشکیل یک گروه راک گرفت. برخلاف انتظار، این گروه به موفقیت زیادی دست نیافت، از طرفی با بیمار شدن پدر فلیپه، حمایت مالی وی نیز به نوعی از بین رفت. بنابراین فلیپه برای تامین مخارج زندگی مشغول به کار در بانک شد و شب‌ها نیز به‌عوان پیانیست همراه به همکاری با هنرمدانی نظیر جانی هالیدی (Johnny Hallyday) و میشل ساردو (Michel Sardou) پرداخت.

با این حال، فلیپه در تکنوازی به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد، تا این‌که در سال ۱۹۷۸، اولیویه توسن (Olivier Toussaint) و پاول سنویل (Paul de Senneville)، مدیران شرکت دلفین (Delphine) از بیش از ۲۰ پیانیست دعوت کردند تا قطعۀ تازه ساخته‌شدۀ Ballade pour Adeline را اجرا کنند. فلیپه – که در ۲۳سالگی خود به‌سر می‌برد – با اجرای دلنشین این قطعه و با توجه به شخصیت دوست‌داشتنی خود، به سایر پیانیست‌ها ترجیح داده‌شد. Ballade pour Adeline یک موفقیت بی‌نظیر به‌شمر می‌رود؛ چراکه از سال ۱۹۷۷ تا به امروز نزدیک به ۲۲میلیون نسخه از آن به فروش رسیده‌است.

richard_claydermen-virtualdr

به دنبال این موفقیت، فلیپه نام خانوادگی اصلی خود، Pagès، را برای پرهیز از تلفظ نادرست در مناطق دیگر به Clayderman،  نام خانوادگی مادربزرگ خود، تغییر داد و Richard را نیز به عنوان نام هنری خود برگزید. پس از آن، به ضبط آلبوم‌های متعدد پرداخت و اولین کنسرت بین‌المللی خود را در سال ۱۹۷۹ در شهر وین برگزار نمود. وی به قدری مشهور شد که آوازه‌اش به خاور دور هم رسید و در کم‌تر از یک‌سال، به اجرای کنسرت در تایلند، مالزی، سنگاپور، کره و تایوان پرداخت. گفتنی است که از سال ۱۹۷۹ تا به امروز، هر سال، بیش از ۲۰۰ روز را در تورهای جهانی برگزاری کنسرت می‌گذراند.

تاکنون بیش از ۱۲۰۰ قطعه از کلایدرمن به ثبت رسیده‌است. وی به معرفی سیکی تلفیقی از موسیقی پاپ و کلاسیک پرداخت و چهارچوب جدیدی از اجرای قطعات پیانو را پدید آورد که حتی برای اغلب نوازندگان مبتدی نیز قابل اجراست؛ تا چایی که بسیاری از جوانان از نقش کلایدرمن و آثار وی در علاقه‌مندی به پیانو و موسیقی کلاسیک می‌گویند.

شاید معروف ترین اثر این هنرمند در ایران، قطعۀ Careless Whisper بوده که با همکاری جیمز لست ساخته شده و با نام آهنگ آنشرلی شناخته می شود، اما در سطح جهانی، می‌توان Ballade Pour Adeline را شناخته‌شده‌ترین اثر وی دانست؛ هرچند که انتخاب یک قطعه از میان صدها اثر وی، حقیقتاً کار دشواری است.

در ادامه می‌توانید اجرای زندۀ این قطعۀ معروف را مشاهده کنید. هم‌چنین، می‌توانید تعدادی از آثار شناخته‌شدۀ این هنرمند بزرگ را دانلود کنید.

http://www.aparat.com/v/jI5LT
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید