انتشار این مقاله


افزایش شانس بارداری با مصرف روزانۀ آسپیرین

براساس مطالعه جدید مصرف روزانه دوز پایین آسپیرین توسط زنان خواهان بارداری، احتمالا شانس باردار شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. این بررسی شامل زنانی می‌شد که قبلا سقط داشته و در مطالعه‌ای شرکت داشتند؛ نتایج حاکی از آن بود که سطح پروتئین واکنشی C یا CRP (نشانگر التهاب در بدن) در زنان بهره‌مند از رژیم آسپیرین […]

براساس مطالعه جدید مصرف روزانه دوز پایین آسپیرین توسط زنان خواهان بارداری، احتمالا شانس باردار شدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. این بررسی شامل زنانی می‌شد که قبلا سقط داشته و در مطالعه‌ای شرکت داشتند؛ نتایج حاکی از آن بود که سطح پروتئین واکنشی C یا CRP (نشانگر التهاب در بدن) در زنان بهره‌مند از رژیم آسپیرین بالاتر بوده است. در میان این افراد، احتمال بارداری زنانی که روزانه آسپیرین مصرف می‌کردند ۳۱ درصد بیشتر بوده و ۳۵ درصد بیشتر نسبت به مرحله زایمان رسیده بودند.

با این حال، به گفته محققان توصیه روزانه آسپیرین بر مبنای این بررسی جهت پیشگیری از سقط بسیار زود است.

قبل از این تحقیق، محققان می‌دانستند که التهاب در بدن مرتبط با مشکلات باروری است. به عنوان مثال، زنان مبتلا به بیماری التهاب لگن و سندرم پلی‌کیستیک تخمدان (دو بیماری دارای التهاب) در معرض خطر بالای ناباروری قرار دارند؛ اما تحقیقات کمی در رابطه با این که کاهش التهاب در زنان باعث افزایش شانس بارداری و زایمان می‌شود یا خیر، صورت گرفته است.

در این بررسی محققان اطلاعات مربوط به بیش از ۱۲۰۰ زن آمریکایی ۱۸ تا ۴۰ ساله که قبلا تجربه سقط جنین یا زایمان نوزاد مرده داشتند، تحلیل کردند. زنان به صورت تصادفی روزانه دوز پایین آسپیرین (۸۱ میلی‌گرم) برای مقابله با التهاب یا به عنوان دارونما طی ۶ چرخه قاعدگی در عین حال که تلاش برای باردار شدن داشتند، مصرف کرده بودند. در صورت وقوع بارداری، آن‌ها مصرف قرص‌های آسپیرین را تا هفته ۳۶ حاملگی ادامه می‌دادند. (بارداری کامل بین ۳۹ تا ۴۰ هفته می‌باشد.)

سپس محققان زنان را به سه گروه تقسیم کردند: زنان با سطح CRP پایین، متوسط و بالا

درکل، ۵۵ از زنان مورد مطالعه باردار شده و زایمان انجام دادند. در میان زنان با CRP بالا آنان که روزانه آسپیرین مصرف می‌کردند، نرخ زایمان ۵۹ درصد درمقایسه با ۴۴ درصد در زنان مصرف کننده دارونمای آسپیرین داشتند. همچنین مصرف روزانه آسپیرین سطح CRP را در این زنان کاهش داد. طبق یافته‌های محققان، در زنان با CRP بالا نرخ زایمان در دوحالت مصرف آسبیرین یا دارونما مشابه بود.

در مطالعه مشابه قبلی منتشر شده در ۲۰۱۴، محققان ارتباطی میان مصرف آسپیرین و کاهش خطر سقط جنین نیافتند؛ اما درآن بررسی محققان میزان التهاب بدن زنان را در نظر نگرفته بودند.

یافته‌های جدید اذعان دارند التهاب به میزان قابل توجه توانمندی باروری زنان را کاهش می‌دهد و مصرف آسپیرین قبل از لقاح می‌تواند خطر را کاهش دهد.

احتمالا در آینده پزشکان از تست اندازه‌گیری سطح CRP در جهت تصمیم‌گیری برای تجویز یا عدم تجویز آسپیرین طی بارداری استفاده کنند. اگرچه برای این که مشخص شود در میزان بالای CRP عدم تجویز چه عواقبی خواهد داشت، مطالعات بیشتر موردنیاز است.

مصرف دوز بالای آسپیرین (بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم در روز) طی حاملگی احتمالاً ریسک سقط، نقایص مادرزادی و قلبی جنین را افزایش می‌دهد. در رابطه با مصرف مسکن در حاملگی زنان بایستی با پزشک خود مشورت کنند.

این مطالعه توسط محققان موسسه ملی سلامت کودک و تکامل انسان Eunice Kennedy Shriver انجام شده و در ۳ فوریه ۲۰۱۷ در مجله اندوکرینولوژی و متابولیسم منتشر شده است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید