انتشار این مقاله


ویتامین D؛ کاهش ریسک ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌ها

شواهدی اولیه نشان می‌دهند که مقادیری کافی از ویتامین D می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌های تنفسی کمک کند. برخی از این عفونت‌ها عبارت‌اند از سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه. آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهند که افرادی که مکمل ویتامین D مصرف می‌کنند، ۱۲% احتمال ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی کمتری را تجربه می‌کنند. این یافته‌ها […]

شواهدی اولیه نشان می‌دهند که مقادیری کافی از ویتامین D می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌های تنفسی کمک کند.

برخی از این عفونت‌ها عبارت‌اند از سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه.

آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهند که افرادی که مکمل ویتامین D مصرف می‌کنند، ۱۲% احتمال ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی کمتری را تجربه می‌کنند.
این یافته‌ها اهمیت مصرف مقادیر کافی ویتامین D را پررنگ‌تر کرده و می‌توانند منجر به تحولی در صنعت غذاهای فرآوری شده به‌وجود آورند.

با این‌حال، منتقدان فراوانی برای این فرضیه که در ۱۵ فوریه‌ در BMJ منتشر شده‌است، وجود دارند.

این نتایج قطعی نبوده و در آزمایش‌های شاهد نیاز است با دقت فراوانی کنترل شوند.

محققان دانشگاه اوکلند در نیوزلند و دانشگاه اونل در اسکاتلند، اظهار دارند:

شواهدی که هم‌اکنون موجود هستند، از فرضیه‌ی جلوگیری از بیماری‌ها توسط مکمل‌های ویتامین D، حمایت نمی‌کنند. مورد استثنا نیز، در بیماران مبتلا به نرمی استخوانِ ناشی از کمبود ویتامین D یا استئومالیشیا می‌باشد.

این پژوهش که به سرپرستی آدریان مارتینو (Adrian Martineau) از مرکز سلامت اولیه و عمومی در کوئین ماری انجام شده‌است، به بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از ۱۱,۰۰۰نفر بزرگسالان و کودکان پرداخته است و منجر به کشف ارتباط بین مصرف مکمل‌های ویتامین D و کاهش احتمال ابتلا به یک عفونت تنفسی شده‌است؛ اما این ارتباط می‌تواند یک رابطه‌ی علت و معلولی نباشد.

تاثیرات مثبت مصرف مکمل ویتامینD خصوصا در افرادی قابل مشاهده است که دوزهای معمولی آن را به شکل منظم، در دوره‌های روزانه یا هفتگی مصرف می‌کنند.

هم‌چنین، اثرات محافظتی این ماده، در افرادی که کمبود آن‌را تجربه می‌کنند، با شدت بیشتری مشاهده می‌شود. محققان اظهار دارند، در این گروه، بیماری‌ تنفسی مهلکی تنها مصرف ویتامین D کافی پیشگیری شد!

هم‌چنان برای تجویز قطعی غذاهای فرآوری شده و یا مکمل‌های این ماده، به مدارک قطعی‌تری نیاز است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید