انتشار این مقاله


نکاتی در ارتباط با خارج کردن تخمدان‌ها

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه Warwick، خارج کردن تخمدان‌ها در هیسترکتومی سبب افزایش بیماری‌های قلبی، سرطان و مرگ زودرس می‌شود. در این مطالعه که ۱۰ سال طول کشید، زنان با بیماری‌های خوش‌‌خیم که هردو تخمدان خود را خارج کرده بودند با زنانی که هیچکدام یا یکی از تخمدان‌های خود را خارج کرده بودند، مقایسه […]

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه Warwick، خارج کردن تخمدان‌ها در هیسترکتومی سبب افزایش بیماری‌های قلبی، سرطان و مرگ زودرس می‌شود.

در این مطالعه که ۱۰ سال طول کشید، زنان با بیماری‌های خوش‌‌خیم که هردو تخمدان خود را خارج کرده بودند با زنانی که هیچکدام یا یکی از تخمدان‌های خود را خارج کرده بودند، مقایسه شدند.

این مقایسه بر روی ۱۱۳۶۷۹ زن در محدودۀ سنی ۴۵-۳۵ در طول سال‌‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ انجام شد؛ یک سوم زنان این مطالعه هر دو تخمدان خود را خارج کرده بودند.

دانشمندان دریافتند که زنانی که هیچکدام یا فقط یکی از تخمدان‌های خود را خارج کرده اند در مقایسه با آن‌هایی که هردو تخمدان را خارج کرده اند، کم‌تر به بیماری‌های ایسکمی قلبی و سرطان مبتلا می‌شوند؛ همچنین به این نتیجه رسیدند که زنان دارای تخمدان در مقایسه با زنانی که هر دو تخمدان خود را خارج کرده اند طول عمر بیس‌تری دارند؛ اگر چه زنان بدون تخمدان از خطر ابتلا به سرطان‌های مربوط به تخمدان مصون اند.

محققان معتقدند که در شرایطی، خارج کردن تخمدان‌ها قبل از یائستگی سودش بیش‌تر از جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان و … است.

پرفسور Richard Lilford، هدایت کننده این مطالعه، افزود: در شرایط بیولوژیکی و ضروری خارج کردن تخمدان‌ها با عمل جراحی  خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد.

با این حال خطر ابتلا به تخمدان ۱ در هر ۵۲ نفر است و خارج کردن عضوی متابولیکی مانند تخمدان‌ها ممکن است اثرات مضری در دراز مدت ایجاد کنند که این اثرات مضرر در برابر سود حفاظت از سرطان تخمدان جبران می‌شود.

در دیگر مطالعات انجام شده آشکار شد که ۴۰ درصد زنان در محدودۀ سنی ۴۵-۳۵  که هیچ علائم خاصی در ارتباط با سرطان دستگاه تناسلی نداشتند، تخمدان‌های خود را در طول هیسترکتومی شکمی خارج کرده اند.

محققان اقرار کردند که نتایج بدست آمده به طور کامل دقیق نیست، به خصوص این که آن‌ها اطلاعاتی در زمینه‌ی تاثیر هورمون‌ها در صورت جایگزینی، نداشتند.اگر چه برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه برای بررسی نتایج اخیر صورت گرفته انجام شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید