انتشار این مقاله


فروکتوز مغزی از تبدیل گلوکز به وجود می‌آید

بر اساس تحقیقات جدید فروکتوز، قندی که به چاقی و دیابت مرتبط است، در مغز از گلوکز ساخته می‌شود. فروکتوز قند ساده‌ای است که در میوه‌ها، سبزیجات، و بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود. مصرف بیش از حد فروکتوز منجر به بالا رفتن قند خون و چاقی می‌شود. بر اساس تحقیقات قبلی گلوکز و […]

بر اساس تحقیقات جدید فروکتوز، قندی که به چاقی و دیابت مرتبط است، در مغز از گلوکز ساخته می‌شود.

فروکتوز قند ساده‌ای است که در میوه‌ها، سبزیجات، و بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود. مصرف بیش از حد فروکتوز منجر به بالا رفتن قند خون و چاقی می‌شود. بر اساس تحقیقات قبلی گلوکز و فروکتوز تاثیرات متفاوتی بر مغز دارند. اما معلوم نشده بود که آیا فروکتوز در مغز تولید شده و یا از جریان خون به مغز می‌رود.

برای بررسی این موضوع تیم تحقیقاتی به هشت سوژه آزمایشگاهی به مدت چهار ساعت گلوکز دادند. آن‌ها سپس با استفاده از magnetic resonance spectroscopy تراکم قند در مغز سوژه‌های مورد نظر را اندازه گیری کردند. تراکم قند در خون نیز اندازه گیری شد. محققین دریافتند که فروکتوز مغز در پاسخ به بالا رفتن گلوکز افزایش میابد و در میزان فروکتوز موجود در خون تغییری مشاهده نشد. از این مشاهدات نتیجه شد که تراکم بالای فروکتوز در مغز ناشی از یک مسیر متابولیکی است که گلوکز را به فروکتوز تبدیل می‌کند.

در این تحقیق برای اولین بار نتیجه گیری شد که فروکتوز میتواند در مغز انسان تولید شود. این تحقیق سوالات جدیدی به دنبال دارد. تبدیل گلوکز به فروکتوز در مغز ابعاد جدیدی از درک چگونگی تاثیر فروکتوز بر مغز به وجود میاورد. گلوکز در مغز سیگنال‌های پر شدن را می‌فرستد اما فروکتوز چنین سیگنال‌های نمی‌فرستد. این مسیر تبدیل گلوکز به فروکتوز در قسمت‌های دیگر بدن نیز رخ می‌دهد که یکی از مکانیسم‌های کاهش گلوکز خون است.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید