انتشار این مقاله


تأثیر ویتامین D در کاهش عفونت‌های دستگاه تنفسی

ویتامین D به عنوان پیشگیری کننده از عفونت های مجاری تنفسی در بین افرادی که نارسایی تنفسی داشتند استفاده می شد.

ویتامین D به عنوان پیشگیری کننده از عفونت های مجاری تنفسی در بین افرادی که نارسایی تنفسی داشتند استفاده می شد. بعد از بررسی های انجام شده توسط دکتر Adrian Martineau, PhD و همکارانش در دانشگاه Queen Mary لندن، با در نظر گرفتن سن و جنس افراد، مکمل های ویتامین D باعث کاهش ۱۲ درصدی عفونت های تنفسی شدند. در بین بیمارانی که کمبود ویتامین D داشتند، این ویتامین تاثیر مثبتی در بهبود مشکلات تنفسی نشان داد.

همراه با این تحقیقات، Mark Bolland, PhD از دانشگاه Auckland نیوزلند و Alison Avenell, MD از دانشگاه Aberdeen اسکاتلند، با انتقاد و بدبینی اعلام کردند:

کاهش ۱۲ درصدی عفونت های تنفسی می تواند دلایل دیگری داشته باشد. نتایج ابتدایی تحقیقات انجام شده به نسبت افرادی که حد اقل یک بار عفونت تنفسی داشته و تحت آزمایش بودند، ۴۰ الی ۴۲% کاهش عفونت را نشان داد! در حالیکه میزان کاهش واقعی ۲ % می باشد. این مورد قابل قبول عموم نیست؛ زیرا مردم برای کاهش ریسک عفونت تنفسی به میزان ۲% حاضر به مصرف مکمل ویتامین D نیستند.

گروه تحقیقاتی Martineau که اطلاعات خود را به طور تصادفی و غیر واقعی بدست آورده بودند، از مکمل های حاوی ویتامین D۲ و D۳ بر روی ۱۰۹۳۳ فرد بیمار که از عفونت دستگاه تنفسی رنج می برد، استفاده کرده بودند. گزارش آنان حاکی از آن بود که این مکمل ها به میزان چشم گیری از عفونت های تنفسی می کاهند.

این نتیجه زمانی صحیح است که افراد مورد آزمایش به میزان مناسب و به طور روزانه یا هفتگی دوز متعادلی ( بیشتر از ۲۵-hydroxyvitamin D نانومول در لیتر) از ویتامین D را دریافت کنند؛ لذا سایر افراد باعث ایجاد اختلال در نتیجه ی آزمایش می گردند. اما چرا بیمارانی که کمتر از مقدار معین مکمل دریافت می کردند، نتیجه ی مثبتی نمی گرفتند؟ یکی از پاسخ هایی که می شود به این سوال داد در خصوص نوسان گردش ۲۵-hydroxyvitamin D در خون است، که در مقادیر پایین کارساز واقع نمی شود.

محدویت های این پژوهش می تواند به دلیل تعقیب ویتامین D برای یافتن اثرات آن در بدن، پایین بودن میزان ۲۵-hydroxyvitamin D در سرم افراد تحت آزمایش و کمبود ویتامین D و عدم دانش کافی از سایر داروها باشد.

دکتر Bolland و Avenell در مصاحبه ای اعلام کردند:

نتایج این آزمایشات احتمالا تاثیری در درمان های کلینیکی عفونت های تنفسی نخواهد داشت، زیرا نتایج نت همگن و غیر قابل تعمیم به تمام افراد جامعه است. امیدواریم در آینده ای نزذیک، نتایج آزمایشات قابل قبول تر و کارساز تر باشد. طبق دانسته های ما، مکمل های ویتامین D فقط برای بیمارانی با نرمی استخوان به عنوان دارو تجویز می شود.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید