انتشار این مقاله


پنیر برخلاف ماست خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد

لبنیات مزایا و مضرات خاص خود را دارند؛ درعین حال که منبع غنی کلسیم هستند، میزان چربی‌ بالایی می‌توانند داشته باشد. طبق پژوهش جدیدی در رابطه با  اثرات این گروه از مواد غذایی بر روی سرطان پستان، اثرات متضادی دیده شده است. بر اساس یافته‌های محققان، مصرف بالای پنیر‌های خامه‌ای و پنیر چدار احتمالا خطر سرطان […]

لبنیات مزایا و مضرات خاص خود را دارند؛ درعین حال که منبع غنی کلسیم هستند، میزان چربی‌ بالایی می‌توانند داشته باشد. طبق پژوهش جدیدی در رابطه با  اثرات این گروه از مواد غذایی بر روی سرطان پستان، اثرات متضادی دیده شده است.

بر اساس یافته‌های محققان، مصرف بالای پنیر‌های خامه‌ای و پنیر چدار احتمالا خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهد؛ اما مصرف بالای ماست این خطر را کاهش می‌دهد.

Susan McCann، نویسنده ارشد مطالعه از دپارتمان پیشگیری و کنترل سرطان موسسه سرطان Roswell Park در نیویورک، به همراه همکارانش اخیرا یافته‌های خود را در مجله تحولات جاری تغذیه‌ای گزارش کرده‌اند.

سرطان پستان پس از سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایالات متحده آمریکا است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵۲۷۱۰ مورد جدید سرطان پستان تهاجمی در این کشور شناسایی شود که منجر به بیش از ۴۰۰۰۰ مرگ ناشی از بیماری خواهد شد.

رژیم غذایی به عنوان عاملی کلیدی در میزان خطر بروز این سرطان شناسایی شده است؛ چنانچه به تازگی مقاله‌ای در رابطه با ارتباط رژیم غذایی ناسالم در دوران بلوغ و خطر سرطان سینه قبل از یائسگی انتشار یافته است.

تحقیقات ارزیابی اثر مواد لبنی بر روی خطر سرطان پستان، نتایج متناقضی را نشان می‌دهد. برخی مطالعات مصرف لبنیات را با افزایش خطر این سرطان مرتبط دانسته‌اند؛ حال آنکه برخی دیگر، عکس این یافته را نشان می‌دهند.

McCann و همکارانش اذعان دارند:

این پیچیدگی غیر منتظره نیست؛ چرا که محصولات لبنی ترکیبات پیچیده‌ای بوده و شامل مواد مغذی و غیر مغذی متعددی می‌باشند که این مواد به صورت بالقوه می‌توانند علت سرطان را تحت تاثیر قرار داده و میزان خطر را افزایش یا کاهش دهند.

پنیر خامه‌ای و پنیر چدار خطر سرطان سینه را به میزان ۵۳ درصد افزایش می‌دهد

McCann و تیمش در مطاعه خود داده‌های بانک اطلاعاتی Roswell Park را طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ بررسی کردند. این داده‌ها شامل ۱۹۴۱ زن مبتلا به سرطان پستان و ۱۲۳۷ زن غیرمبتلا بود.

همه این افراد پرسشنامه تغذیه‌ای پرکردند که در این پرسشنامه میزان مصرف ماهانه محصولات لبنی به صورت کلی و جزئی شامل شیر، پنیر و ماست ذکر شده بود.

پس از تنظیم نتایج براساس عوامل مداخله‌گر احتمالی از جمله سن، BMI (نسبت وزن به قد)، وضعیت یائسگی و سابقه خانوادگی سرطان پستان، محققان متوجه شدند مصرف بالای لبنیات در حالت کلی خطر این سرطان را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

این کاهش در درجه اول منتسب به مصرف بالای ماست بود. زنانی که به میزان بالا ماست مصرف کرده بودند، با کاهش ۳۹ درصدی خطر ابتلا مواجه بودند.

با این حال، مصرف بالای پنیر خصوصا پنیر خامه‌ای و چدار با افزایش ۵۳ درصدی خطر ابتلا اثر مخالف داشت.

تحقیقات بیشتری به منظور درک بهتر اثر محصولات لبنی بر روی خطر سرطان سینه نیاز است اما محققان یافته‌های فعلی خود را در این زمینه موفق می‌شمرند.

Christine Ambrosone، نویسنده ارشد دپارتمان، بیان می‌کند:

این پژوهش در زمینه تفاوت‌های میان زنان و مصرف محصولات لبنی توسط آنان، درک جدید و قابل توجهی از عوامل خطر مرتبط با سرطان پستان ارائه می‌دهد.

در حالی که رژیم غذایی به عنوان عامل ۳۰ درصد سرطان‌ها شناخته می‌شود، امیدواریم تحقیقات بعدی بتوانند در راستای تشخیص بهتر محصولات غذایی باارزش در کاهش خطر سرطان کمک کنند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید