انتشار این مقاله


هایپرکالمی

هیپرکالمی شرایط حاصل از بالا بودن غیرطبیعی غلظت پتاسیم خون است. پتاسیم عنصر کلیدی در انقباض ماهیچه‌ها (شامل قلب) و عملکرد بسیاری از پروتئین‌های پیچیده (آنزیم‌ها) می‌باشد. پتاسیم در درجۀ اول در استخوان‌ها و ماهیچه‌های اسکلتی یافت می‌شود و به‌همراه سدیم در حفظ جریان طبیعی میان سلول‌ها و مایعات بدن (هومئوستاز) نقش دارد.غلظت پتاسیم توسط […]

هیپرکالمی شرایط حاصل از بالا بودن غیرطبیعی غلظت پتاسیم خون است. پتاسیم عنصر کلیدی در انقباض ماهیچه‌ها (شامل قلب) و عملکرد بسیاری از پروتئین‌های پیچیده (آنزیم‌ها) می‌باشد.

پتاسیم در درجۀ اول در استخوان‌ها و ماهیچه‌های اسکلتی یافت می‌شود و به‌همراه سدیم در حفظ جریان طبیعی میان سلول‌ها و مایعات بدن (هومئوستاز) نقش دارد.غلظت پتاسیم توسط کلیه‌ها تنظیم، و تعادل آن با دفع از طریق ادرار برقرار می‌شود. اگر کلیه‌ها عملکرد طبیعی داشته باشند، مقدار پتاسیم موجود در رژیم غذایی برای تامین نیاز بدن کافیست و مقدار مازاد آن از طریق ادرار قابل دفع است. عوامل شیمیایی و هورمونی نیز به تنظیم تعادل داخلی پتاسیم کمک می‌کنند. اختلال در عملکرد این فرآیندهای طبیعی می‌تواند منجر به هایپرکالمی گردد.

اختلال در تبادلات غشای سلولی می‌تواند منجر به هایپرکالمی شود. Study‏ ‏©‏

به طور عادی، ۹۸درصد پتاسیم بدن در سلول‌های بافت‌های مختلف یافت شده و تنها ۲درصد آن در در حال گردش در خون است. هایپرکالمی می‌تواند نتیجۀ افزایش سطح پتاسیم بدن یا افزایش آزادسازی پتاسیم از سلول‌ها به درون خون باشد. افزایش غیرطبیعی سطح پتاسیم خون می‌تواند نماشی از وجود شرایط پزشکی دیگری باشد. با توجه به نقش پتاسیم در تنظیم فعالیت‌های ماهیچه‌ای – از جمله، فعالیت قلب – هایپرکالمی باید جدی گرفت.

در ادامه توجه شما را به ویدئویی در رابطه با هایپرکالمی جلب می‌کنیم.

http://www.aparat.com/v/GXRyF
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید