انتشار این مقاله


۱۰ علامت شایع سرطان در مردان

سرطان شایع ترین علل مرگ و میر در بین مردان بزرگسال است. در حالی که با رژیم غذایی سالم می‌توان خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش داد؛ عوامل دیگری مانند ژن‌ها نقش بیش‌تری دارند. اگر سرطان گسترش پیدا کند، درمان آن دشوار می‌شود. شناخت علائم سرطان به شما کمک می‌کند تا بتوانید از درمان‌های […]

سرطان شایع ترین علل مرگ و میر در بین مردان بزرگسال است. در حالی که با رژیم غذایی سالم می‌توان خطر ابتلا به سرطان‌های خاص را کاهش داد؛ عوامل دیگری مانند ژن‌ها نقش بیش‌تری دارند.

اگر سرطان گسترش پیدا کند، درمان آن دشوار می‌شود. شناخت علائم سرطان به شما کمک می‌کند تا بتوانید از درمان‌های زود هنگام استفاده کنید و شانس بهبودی‌تان افزایش یابد.

۱. تغییرات در روده

مشکل روده گاه به گاه طبیعی است، اما تغییرات در روده‌ها می‌تواند نشان از سرطان کولون و رکتال باشد، که در مجموع سرطان کولورکتال نامیده می‌شود. سرطان کولون می‌تواند در هر قسمتی از کولون توسعه یابد در حالی که سرطان رکتال فقط رکتوم را که کولون را به مقعد وصل می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. اسهال مکرر و یبوست ممکن است نشانه‌هایی از سرطان باشند، مخصوصا اگر این تغیرات ناگهانی اتفاق بیفتد. این علائم گاهی با گاز مکرر و شکم درد همراه اند.

۲. خونریزی رکتوم

خونریزی رکتوم می‌تواند یکی از علائم اولیه سرطان باشد، به ویژه اگر خونریزی ادامه داشته باشد و یا فرد دچار کم خونی ناشی از فقر آهن بر اثر دفع خون باشد؛ همچنین ممکن است فرد در مدفوع خود نیز خون مشاهده کند. اگر چه دلایل دیگری، از جمله بواسیر هم سبب خونریزی رکتوم می‌شود، ولی باید اقدامات لازم جهت تشخیص انجام شود. نگرانی‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید و از سنین ۵۰ سالگی به بعد منظم آزمایش سرطان روده انجام دهید.

۳. تغییرات ادراری

بی اختیاری ادرار و سایر تغییرات ادراری ممکن است با پیر شدن افراد به وجود آید. با این حال برخی از این علائم ممکن است وجود سرطان پروستات را نشان دهد. سرطان پروستات در مردان سنین ۶۰ سال و بالا‌تر شایع است.

علائم ادراری شایع عبارتند از:

  • ترشح ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • ناتوانی در دفع ادرار
  • تاخیر در دفع ادرار
  • زور زدن در هنگام دفع ادرار

۴. خون در ادرار

اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید نباید آن را نادیده بگیرید. علائم شایع در سرطان مثانه وجود خون در ادرار است. این سرطان در افراد سیگاری فعلی و سابق نسبت به افراد غیر سیگاری، شایع‌تر است. پروستاتیت، سرطان پروستات و عفونت دستگاه ادراری هم می‌تواند سبب وجود خون در ادرار باشد. سرطان پروستات در مراحل اولیه می‌تواند سبب وجود خون در مایع منی شود.


مقاله‌ی مرتبط: هماچوری (خون در ادرار)


۵. کمر درد مداوم

کمر درد شایع‌ترین علت ناتوانی است؛ اما در تعداد کمی از مردان می‌تواند نشان‌دهندۀ وجود سرطان باشد. علائم سرطان ممکن است تا زمانی که به دیگر قسمت‌های بدن از جمله استخوان‌های ستون فقرات گسترش پیدا نکرده، مشاهده نشود.

برخلاف درد عضلانی، سرطان استخوان باعث حساسیت و ناراحتی در استخوان می‌شود. مخصوصا سرطان پروستات در استخوان‌ها گسترش می‌یابد و بیش‌تر در ناحیه بین استخوان ران و کمر درد ایجاد می‌کند.

۶. سرفه‌های غیر معمول

سرفه کردن منحصر به افراد سیگاری یا افراد دارای سرما‌خوردگی و آلرژی نیست؛ سرفه‌های مداوم از نشانه‌های اولیه سرطان ریه است. اگر علائم دیگری مانند گرفتگی بینی و تب ندارید، در نتیجه سرفه شما مربوط به ویروس یا عفونت نیست. سرفه با خلط خونی در مردان با سرطان ریه همراه است.

۷. توده بیضه‌ای

سرطان بیضه در مردان کم‌تر از سرطان پروستات، ریه و کولون است. حال، نباید نشانه‌های اولیه را نادیده بگیرید. وجود توده در بیضه‌ها از علائم سرطان بیضه است. پزشکان برای بررسی سلامتی، وجود توده در بیضه‌ها را چک میکنند و در صورت وجود باید هر ماه کنترل شود.

۸. خستگی مفرط

خستگی می‌تواند مربوط به بیماری‌های مزمن و اختلالات باشد؛ و یا نشان‌دهندۀ وجود مشکل در بدن باشد. رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌تواند سبب خستگی مفرط شود. خستگی مفرط یکی از شایع‌ترین علائم سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) است. اگر دچار خستگی مفرط حتی بعد از خواب شبانه راحت هستید به پزشک خود مراجعه کنید.

۹. کاهش وزن بدون علت

حفظ وزن خود با پیر‌تر شدن سخت‌تر می‌شود، بنابراین شما کاهش وزن را چیز مثبتی تلقی می‌کنید؛ اما اگر کاهش وزن، ناگهانی و بدون علت باشد نشان دهندۀ مشکلات جدی سلامتی است نظیر انواع سرطان‌ها. اگر بدون تغییر رژیم غذایی و یا تغییر میزان فعالیت‌های فیزیکی خود دچار کاهش وزن سریع شده‌اید، با پزشک خود در میان بگذارید.

۱۰. توده در سینه

سرطان سینه منحصر به زنان نیست. مردان نیز باید در این مورد هوشیار باشند و در صورت مشاهدۀ توده مشکوک در ناحیه سینه به پزشک مراجعه کنند. این اولین نشانۀ سرطان سینه در مردان است. ژن‌ها نقش اصلی را در سرطان سینه مردان دارند؛ اما این سرطان ممکن است بر اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات و یا سطح بالای استروژن هم ایجاد شود. تودۀ پستانی بیش‌تر در مردان سنین ۶۰ ساله مشاهده می‌شود.

تشخیص بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه دشوار است، اما در بعضی، تفاوت‌های قابل توجهی ایجاد می‌شود. شناخت شایع‌ترین علائم سرطان‌ها برای تشخیص به موقع، واجب است. با این حال علائم دقیق و نشانۀ سرطان‌ها ممکن است متفاوت باشند. به طور کلی در صورت مشاهده هر گونه علامت مشکوک به پزشک خود مراجعه کنید.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید