انتشار این مقاله


آیا به راحتی فکرتان منحرف می‌شود؟

تحقیقی جدید نشان داده است که خلاقیت زیاد با حواس پرتی رابطه تنگاتنگی دارد. این تحقیق نشان داده است که برای افراد خلاق سخت است که صداهایی مثل بوق ماشین، چکه شیر آب، یا حرف زدن مردم را نادیده بگیرند. افراد خلاق فیلترهای حسی قابل نفوذتری دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد موضوعاتی را که […]

تحقیقی جدید نشان داده است که خلاقیت زیاد با حواس پرتی رابطه تنگاتنگی دارد. این تحقیق نشان داده است که برای افراد خلاق سخت است که صداهایی مثل بوق ماشین، چکه شیر آب، یا حرف زدن مردم را نادیده بگیرند. افراد خلاق فیلترهای حسی قابل نفوذتری دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد موضوعاتی را که لزوما روی آن‌ها تمرکز ندارند، باهم ادغام کنند. این مسئله دلیل این موضوع را که نوابغ خلاقی مثل پروست و آنتوان چخوف به راحتی حواسشان پرت می‌شد، توضیح می دهد.

می‌گویند پروست اتاقی که در آن می‌نوشت را با درز گیر گرفته بود و از پنبه‌های داخل گوش استفاده می‌کرد تا بتواند تمرکز کند.این تحقیق، خلاقیت صد نفر از شرکت کنندگان را به دو روش متفاوت اندازه گیری کرده است. در یک تست ازافراد خواسته شد که برای یک سری داستان پایان خلاقانه ای بسازند.

اگرافراد تعداد بیشتری از این پایان های داستان از خود می‌ساختند و مخصوصا اگر مبتکرانه می‌بودند، خلاق‌تر بنظر می‌‌رسیدند. در تست دوم از آن‌ها درباره موفقیت‌های خلاقانه واقعی آنها سوال شد. پس از آن محققان به اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز پرداختند. آن‌ها به دنبال عکس العمل الکتریکی مرتبط با دریچه‌های حسی می گشتند: توانایی فیلتر کردن اتوماتیک اطلاعات ناخواسته.

تحقیقات مشخص کرد که خلاقیت بیشتر با ناتوانی در فیلتر کردن اطلاعات ناخواسته مرتبط است. به عبارت دیگر: خلاقیت با حواس پرتی مرتبط است.این تست روانشناسی درباره خلاقیت، اما، مربوط به حواس پرتی جزئی تری  می باشد. نتایج تحقیق احتمالا این واقعیت را نشان می دهد که انواع مختلفی از خلاقیت وجود دارد که در موقعیت های متفاوت، مفید‌ هستند.این مطالعه خاطرنشان می کند که در جهان حواس پرت بودن فوایدی هم دارد.

نویسنده اولیه این تحقیق، دکتر دریا زابلینا گفت:

اگراین حساسیتها در مسیر درست هدایت شوند می‌توانند به زندگی معنا ببخشند و به تجربیات ، مهارت.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید