انتشار این مقاله


باسیتراسین

معرفی و شیوه‌مصرف این دارو برای جلوگیری و ممانعت از عفونت‌های خفیف پوستی ایجاد شده بوسیله‌ی خراش‌ها و بریدگی‌های کوچک و نیز سوختگی های جزئی استفاده می‌شود. باسیتراسین بوسیله‌ی جلوگیری از رشد گروه‌های خاصی از باکتری‌ها فعالت می‌کند و درواقع می‌توان گفت که اثر باکتریواستاتیک روی باکتری ها دارد. این دارو به خانواده‌ای از دارو‌ها […]

معرفی و شیوه‌مصرف

این دارو برای جلوگیری و ممانعت از عفونت‌های خفیف پوستی ایجاد شده بوسیله‌ی خراش‌ها و بریدگی‌های کوچک و نیز سوختگی های جزئی استفاده می‌شود. باسیتراسین بوسیله‌ی جلوگیری از رشد گروه‌های خاصی از باکتری‌ها فعالت می‌کند و درواقع می‌توان گفت که اثر باکتریواستاتیک روی باکتری ها دارد. این دارو به خانواده‌ای از دارو‌ها که آنتی‌بیوتیک نام دارند، تعلق دارند.

آنتی‌بیوتیک‌ها فقط از عفونت های باکتریایی جلوگیری می‌کنند و اثری بر عفونت‌های ویروسی یا قارچی ‌ندارند. استفاده‌ی نا‌به‌جا و غیر ضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها و نیز اور دوز‌ آن‌ها باعث کاهش اثر و عملکرد آن‌ها می‌شود.

از این دارو برای قسنت‌های وسیعی از بدن استفاده نکنید و همچنین این دارو برای عفونت‌های وخیم پوستی مناسب نیست.
برای استفاده این دارو برای عفونت‌های وخیم پوستی مانند جراحت‌های عمیق از پزشک خود سوال کنید. برای این قبیل عفونت‌های وخیم معمولا درمان متفاوتی لازم است. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر شما می‌خواهید بصورت خود‌درمانی و بدون دستور پزشک از این آنتی‌بیوتیک استفاده کنید حتما راهنما‌ی دارو را بطور کامل مطالعه بفرمایید تا از درست بودن مصرف آن برای خود اطمینان حاصل کنید.

این دارو فقط برای استفاده روی پوست مناسب می‌باشد. اگر شما خود‌درمانی می‌کنید از روش نوشته شده در راهنما پیروی کنید. اگر شما در مورد هر‌یک از موارد دچار ابهام هستید از پزشک یا دارو‌ساز خود درباره‌ی آن سوال کنید. قبل از استفاده از دارو دست‌ خود را بشویید و محل مور نظر را نیز تمیز کرده و خشک نمایید.سپس مقدار اندکی از دارو را به آرامی بر روی پوست خود بمالید. معمولا مقدار استفاده از دارو، ۱ تا ۳ بار در روز می‌باشد. اگر شما از فرم اسپری این دارو استفاده می‌کنید حتما قبل از هر بار مصرف بخوبی ان را تکان دهید. شما می‌توانید ناحیه‌مورد نظر را با باند استریل نیز پانسمان نمایید. پس از مصرف دارو نیز دستانخود را بشویید.

از استفاده این دارو در چشمان، بینی و یا دهان خود خودداری کنید، اگر این اتفاق افتاد بلافاصله آن قسمت را پاک کرده و با آب فراوان بشویید. این دارو را برای اثرگذاری بهتر و نفع بیشتر بطور منظم استفاده نمایید. برای اینکه بهتر یادتان بماند در زمان‌های مشابه‌ای در هر روز از آن استفاده کنید. از مقادیر زیاد این دارو استفاده نکنیدو همچنین این دارو را بیشتر از زمان تجویز شده‌ی آن استفاده ننمایید زیرا با این کار عفونت شما زودتر بهبود نمی‌یابد و فقط با این کار شما در معرض خطر عوارض جانبی قرار می‌گیرید. از این دارو بیش‌از یک هفته استفاده نکنید، مگر این که پزشک آن را تجویز کرده باشد.

عوارض جانبی

این دارو معمولا با عارضه ی جانبی همراه نیست ولی اگر شما هرگونه اثر غیر معولی از آن را دیدید سریعا به پزشک یا دارو ساز خود مراجعه کنید.

اگر پزشک شما برایتان این دارو را تجویز کرده است، قطعا قضاوت او اینگونه بوده که منفع این دارو برای شما بیشتر از مضرات آن می‌باشد. بسیاری از مردم بدون هیچگونه عوارض جانبی از این دارو استفاده می‌کنند.

همچنین در نظر داشته باشد که حساسیت شدید به این دارو بسیار نادر می‌باشد

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید