انتشار این مقاله


بهترین تمرین برای تقویت عملکرد مغز

با افزایش سن، عملکرد مغز و حافظه انسان به مرور دچار ضعف می‌شود، ولی می‌توان با انجام بعضی تمارین، سلامت مغز را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرد. بر اساس مطالعه‌ای جدید، افزایش توان عضلانی از طریق فعالیت بدنی می‌تواند خیلی بیشتر از تمرین‌های تقویت ذهن در بهبود عملکرد مغز افراد دارای اختلال شناختی خفیف (Mild Cognitive impairment) مؤثر باشد. دکتر Yorgi Mavros، سرپرست […]

با افزایش سن، عملکرد مغز و حافظه انسان به مرور دچار ضعف می‌شود، ولی می‌توان با انجام بعضی تمارین، سلامت مغز را برای مدت طولانی‌تری حفظ کرد.

بر اساس مطالعه‌ای جدید، افزایش توان عضلانی از طریق فعالیت بدنی می‌تواند خیلی بیشتر از تمرین‌های تقویت ذهن در بهبود عملکرد مغز افراد دارای اختلال شناختی خفیف (Mild Cognitive impairment) مؤثر باشد.

دکتر Yorgi Mavros، سرپرست و مؤلف ارشد این مطالعه، می‌گوید:

«در جریان این مطالعه، تعدادی فرد سالمند -بالای ۵۵ سال- مبتلا به MCI در دوره‌ای کنترل‌شده، به طور کامل زیر نظر گرفته شدند و مشاهده شد که بهبود در عملکرد‌های شناختی آن‌ها کاملاً با افزایش حجم عضلانی آن‌ها در ارتباط است. هر چه قدرت بدنی آن‌ها بیشتر می‌شد، عملکرد‌های شناختی آن‌ها نیز سریع‌تر می‌شد.»

اختلال شناختی خفیف (Mild Cognitive impairment) زمانی ایجاد می‌شود که فرد، در اثر افزایش سن به مشکلات حافظه و شناختی دچار شده باشد، ولی توانایی زندگی مستقل را داشته باشد. MCI یکی از علائمی است که در افراد مستعد دمانسی (Dementia) و بیماری‌هایی مثل پارکینسون و هانتینگتون مشاهده می‌شود.

افرادی که برای آزمایش انتخاب شده بودند، به مدت ۶ ماه، حداقل ۲ بار در هفته به تمرین با وزنه پرداختند. دکتر Mavaros می‌گوید:

«اگر بتوانیم مردم را به انجام ورزش‌های مقاومتی، مثل تمرین با وزنه، مشتاق کنیم، در آینده جمعیت سالمندِ تندرست‌تری خواهیم داشت. البته این تمارین زمانی مؤثر خواهند بود که به صورت مکرر -حداقل ۲ بار در هفته- و با شدت بالا انجام بپذیرند تا سرعت افزایش نیروی عضلانی به حداکثر برسد تا بهترین نتیجه در بهبود فعالیت مغز مشاهده شود.»

در مطالعات گذشته، با بررسی اسکن‌های مغزی افراد ورزشکار، مشاهده شده که تمرین با وزنه منجر به افزایش حجم بخش‌های حیاتی کورتکس مغز می‌شود.

پروفسور Maria Fiatarone Singh، یکی از مؤلفان این مطالعه، می‌گوید:

«قدم بعدی، بررسی این موضوع است که آیا افزایش حجمی که در کورتکس مغز مشاهده شده، در اثر افزایش قدرت عضلانی به وجود آمده یا نه.

یکی از اهداف دیگر، شناسایی ماده پیام‌رسانی است که باعث پیوستگی قدرت عضلانی، رشد مغزی، و عملکرد شناختی می‌شود، تا بتوان تمارین را به نوعی تجویز کرد که حداکثر بازده را به دست آورد.»

پروفسور Perminder Sachdev، یکی دیگر از مؤلفان این مطالعه، می‌گوید:

«بیشترین سوالی که از من پرسیده می‌شود، این است که: من چه نوع تمرین‌هایی را انجام بدهم تا قدرت مغزم را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنم؟ این مطالعه سعی در یافتن پاسخی برای این سوال داشت، هر چند که هنوز ابهامات زیادی وجود دارند که نیازمند مطالعات بیشتر هستند.»

این مقاله در نشریه Journal of the American Geriatrics Society به چاپ رسید. (Marvos et al., 2016)

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید