انتشار این مقاله


ویژه‌ی نوروز ۹۶: چگونه یک مهمان فوق‌العاده باشید

آماده شدن برای نوروز از لذت‌بخش اعمالی است که این ایام انجام می‌شود. خرید کردن، برنامه‌ریزی برای مهمانی و مسافرت، خانه تکانی و غیره همه و همه سبب خاص بودن این ایام از سال می‌شوند اما آیا تاکنون به برنامه‌ای برای تغییر و بهترکردن آداب معاشرت خود در این ایام اندیشیده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، […]

آماده شدن برای نوروز از لذت‌بخش اعمالی است که این ایام انجام می‌شود. خرید کردن، برنامه‌ریزی برای مهمانی و مسافرت، خانه تکانی و غیره همه و همه سبب خاص بودن این ایام از سال می‌شوند اما آیا تاکنون به برنامه‌ای برای تغییر و بهترکردن آداب معاشرت خود در این ایام اندیشیده‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، در مجموعه مقالاتی که آماده و جمع‌آوری شده‌است، با دکترمجازی همراه باشید.

مهمان حبیب خداست! همه‌ی ما از کودکی بارها این جمله را شنیده‌ایم…اما آیا واقعا همه‌ی مهمان‌ها این‌گونه‌اند؟
قطعا تفاوت‌هایی میان یک مهمان خوب و یک مهمان بد وجود دارد. آداب معاشرت بخش عمده‌ای از این تفاوت را تعیین می‌کند. در ادامه راهکارهایی برای تبدیل شدن شما به یک مهمان فوق‌العاده معرفی شده است.

  • همواره آمدن یا نیامدن خود را در اسرع وقت، و الزاماً پیش از شروع مهمانی به میزبان اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که میزبان برنامه‌ی خود را بر اساس جوابی که شما می‌دهید، چیده است؛ پس روراست باشید و تا حد امکان، از حرف خود بازنگردید.
  • وقت‌شناس باشید. قانون مسخره‌ای وجود ندارد که دیرتر آمدن شما را باکلاس‌تر (!) تلقی کند. به یاد داشته باشید وقت‌شناس بودن سبب جلوه‌ی هرچه بهتر شما می‌شود.
    هم‌چنین، زود رسیدن نیز به اندازه‌ی دیر رسیدن بد محسوب می‌شود. بهترین زمان، رسیدن به مهمانی در ۱۵-۳۰ دقیقه پس از شروع آن است. درصورتی که به هر دلیل نمی‌توانید در زمان موعود خود را برسانید، حتما به میزبان اطلاع دهید.
  • یک شرکت‌کننده‌ی مشتاق باشید. یک میزبان خوب، وظیفه دارد مانع ایجاد سکوت در یک جمع شود اما درصورتی که مهمان علاقه‌ای به شرکت‌کردن از خود نشان ندهد، کار چندانی از پیش نخواهد رفت. به درخواست‌های میزبانتان نیز با علاقه و اشتیاق واکنش دهید، صرف‌نظر از حس عکسی که ممکن است داشته باشید. بنابراین اگر از شما پرسیده شود تمایلی به دیدن عکس‌های آلبوم قدیمی دارید…جواب شما از پیش تعیین شده است!
  • پیشنهاد کمک را فراموش نکنید. در صورتی که میزبان خود را در آشپزخانه و یا اتاق نشیمن در حال کارکردن می‌بینید، از او بپرسید که آیا کمکی از شما ساخته‌است یا خیر. این امر هم ادب شما را نشان می‌دهد و هم سبب بهبود رابطه شما با میزبانتان می‌شود.
  • افراط ممنوع. واضح است که افراط امری ناپسند در هر موردی است. در برداشتن آجیل و سایر خوراکی‌هایی که به شما تعارف می‌شود، صرف‌نظر از میزان راحتی شما با میزبانتان، تعادل را رعایت کنید.
  • درهنگام خداحافظی، لازم است از پذیرایی میزبانتان تشکر کنید. از تعارف‌های بیهوده نیز خودداری کنید و در صورتی که موردی نیاز به عذرخواهی دارد، مؤدبانه عذرخواهی کنید.
  • ملاقات خود را طولانی نکنید. با توجه به نوع مهمانی زمان ویزیت می‌تواند متغیر باشد اما دید و بازدیدهای نوروز نباید از ۱ ساعت تجاوز کنند.

مقاله‌ی مرتبط: ویژه‌ی نوروز ۹۶: چگونه یک میزبان فوق‌العاده باشید


 

فاطمه طهماسبی